درمان گلوکوما به کمک سلول های بنیادی

تیمی از پژوهشگران آمریکائی موفق به ترمیم بافت های آسیب دیده اعصاب بینائی و شبکیه چشم شدند که عموما به آسیب های فیزیکی ناشی از برخورد شدید با چشم به وجود می آید .  این روش می تواند برای درمان عارضه آب سیاه چشم یا گلوکوما نیز مفید واقع شود و از سوی دیگر در بررسی های انجام شده توسط پژوهشگران مشخص شد که این روش درمانی همچنین به پزشکان امکان مداوای آسیب های وارد شده به سیستم اعصاب بینائی را می دهد که عمدتا در سربازان و ورزشکاران مشاهده می شود.

عارضه گلوکوما یا آب سیاه که در بسیاری از موارد می تواند  منجر به کوری فرد شود ، در حال حاضر یکی از معضلات اصلی چشم پزشکی در سراسر دنیا است و بر اساس آمارهای رسمی ، در حدود 60 میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند . چشم پزشکان اعلام کرده اند که این بیماری در صورت تشخیص به موقع ، قابل کنترل بوده و خطری ایجاد نمی کند .

عارضه آب سیاه می تواند به بینائی فرد بیمار آسیب های شدیدی رسانده و حتی در صورت عدم درمان قطعی ، منجر به کوری شود . این بیماری پس از آب مروارید ، اصلی ترین مشکل بینائی انسان ها در دنیا محسوب می شود .  دلیل اصلی این عارضه ، بالا رفتن فشار داخلی مایع زلالیه درون چشم است . متاسفانه این بیماری با روند بسیار کند پیشرفت خود سبب بی توجهی فرد بیمار شده و در بسیاری از مواقع درک و شناسائی بیماری توسط فرد مبتلا ، به درستی تشخیص داده نمی شود .

مهمترین نشانه های ابتلا به این عارضه عبارتند از : تغییر سریع شماره چشم و ضعیف شدن پر شتاب چشم ها ، سر درد های خفیف ، اختلالات بینائی و عدم تطبیق چشم در شرایط مختلف نوری . در مراحل بعدی ، فرد بیمار بخش هایی از زاویه دید خود را از دست داده و این قسمت ها به مرور بیشتر شده و در نهایت منجر به کوری می شوند .

به اعتقاد کارشناسان ، تمامی انسان ها باید پس از چهل سالگی به صورت مداوم و همه ساله نسبت به اندازه گیری و معاینه فشار داخلی چشم ها اقدام کرده و آن را تحت کنترل داشته باشند .

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی سلول های بنیادی یا Stem Cells journal منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.