تأثیر چهره و سن کاندیداها در جذب آراء
در این پژوهش محققان طی کمپین پرتره سنا در طول سالهای 2010 تا 2012 نظرات دو گروه رأیدهنده را مورد بررسی قرار دادند. این گروهها عبارت بودند از 24 دانشجو 18 تا 24 ساله و 16 سالمند 68 تا 90 ساله.
از شرکتکنندگان خواسته شد تا کاندیداها را بر اساس شایستگی، جذابیت و اصلح بودن امتیاز دهند. افراد مسن بیشتر به سمت اشخاصی جذب میشدند که علاوه بر داشتن ظاهر اصلح، مسن بودند!
درک چنین تفاوتی بین رأیدهندگان جوان و پیر مهم است، چراکه سالمندان بیشتر تمایل حضور در انتخاب را دارند. پژوهشگران دریافتند همانطور که افراد پیر میشوند کاندیداهای بسیار جوان را نمیپسندند، بلکه به چهرههایی که در ظاهر اصلح میزنند، رأی خواهند داد.
به گفته محققان این یافته در درک اینکه چگونه روند پیری در اخلاق رأیدهی تأثیر میگذارد، مهم است؛ به ویژه اینکه سالمندان معمولاً به عنوان جمعیت "رأیدهنده" همیشه حاضر در صحنه شناخته میشوند.
بنا بر این گزارش هرچند این پژوهش از نظر حجمی کوچک شمرده میشود، اما دلالتهایی بر روند رأیدهی در انتخابات دارد.
به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری USA news، این پژوهش در مجله "Cogent Psychology " منتشر شده است.
No tags for this post.