اصحاب رسانه هنوز تخصص ایجاد فضای رسانه ای را در کشور ندارند

یک کارشناس ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با وضعیت رسانههای کشور، گفت: رسانه مکتوب، رسانه برتر است چون کالای اندیشه است و رسانههای دیگر اغلب در خدمت اوقات فراغت مخاطبان است و در کار مکتوب است که نقد و تحلیل صورت میگیرد، البته غالبا باید اینگونه باشد، اما در کشور ما اینگونه نیست.
وی ادامه داد: در فرهنگهای برتر که مکتوب هستند رسانه مکتوب سرآمد است، اما متاسفانه فرهنگ کشور ما همچنان شفاهی است و برای همین هم است که مخاطبان از سواد رسانه ای لازم برخوردار نبوده و بدون تامل و بررسی خبری را به سرعت انتشار داده و به عبارتب هنوز هم ضرب المثل یک کلاغ چهل کلاغ در جامعه ما کاربرد دارد.
مختاریان ادامه داد: از سوی دیگر دانشگاههای کشور نیز به دانشجو سواد بصری و سواد رسانهای نمیدهند، از این رو می توان گفت متاسفانه دانشگاههای ما کاربردی نیستند خصوصا در حوزههای انسانی و اجتماعی.
وی تصریح کرد: به اعتقاد من اساتید روزنامه نگاری کارهای خوبی انجام دادهاند اما هنوز هم نیازمند تربیت افراد بیشتری هستیم چراکه با توجه به نیازهای روز اگر رسانه در یک کشور قدرتمند باشد میتوانیم بگوییم حکومت قدرتمندی داریم. ما هنوز در ایجاد فضای رسانهای مشکل داریم و اصحاب رسانه هنوز تخصص ایجاد این فضا را در کشور ندارند.
خبرگزاریها و سایتها هیچ گاه نمیتوانند جایگزین مطبوعات مکتوب شوند. در جهان فرآیند جدیدی در جریان است که همه اینها در کنار هم قدرت ملی یک حکومت را شکل میدهد و در هر بخشی باید از اینها به بهترین نحو استفاده کنیم.
این استاد ارتباطات در ادامه تاکید کرد: البته خوشبختانه باید بگویم کسانیکه در وزارت ارشاد اسلامی مدیریت حوزه رسانه را برعهده دارند تربیت شده عرصه رسانه هستند و در این زمینه استاد هستند. کسانی که در کشور در مسند حوزه رسانه قرار دارند رسانه را میشناسند و در این حوزه کارکردهاند منتها کارکردها را بلد نیستیم و نمی دانیم چگونه باید ازمطبوعات بهره برداری کنیم.
خبرگزاریها و سایتها هیچ گاه نمیتوانند جایگزین مطبوعات مکتوب شوند
این پیشکسوت عرصه مطبوعات ادامه داد: حوزه رسانه نیازمند اعتمادسازی، برجسته سازی، بسترسازی و فرهنگ سازی است که یک شبه نمیتوان به اینها رسید بلکه باید در درازمدت کارکردهای رسانه رابشناسیم و بدانیم از این حوزه چه میخواهیم.
وی افزود: خبرگزاریها و سایتها هیچ گاه نمیتوانند جایگزین مطبوعات مکتوب شوند. در جهان فرآیند جدیدی در جریان است که همه اینها در کنار هم قدرت ملی یک حکومت را شکل میدهد و در هر بخشی باید از اینها به بهترین نحو استفاده کنیم. اگر این اتفاق بیفتد و در کنار اینها مدیریت مطلوبی هم وجود داشته باشد ما حتما شاهد خیل عظیم مخاطبانی خواهیم بود که به رسانههای داخلی اعتماد دارند و آنگاه است که میبینیم فیلتر کردن، پارازیت فرستادن و فعالیتهای این چنینی دیگر معنایی ندارد.
گزارش : هانیه حقیقی
No tags for this post.