افزایش چهار برابری انرژی های تجدیدپذیر در هند

وزیر اقتصاد هند گفت: این کشور در تلاش است تا 100 گیگاوات ظرفیت فتوولتائیک، 60 گیگاوات انرژی بادی، 10 گیگاوات زیست توده و 5 گیگاوات پروژه‌های برق‌آبی را افزایش دهد. رسیدن به این اهداف مشکل به نظر می‌رسد چراکه نیازمند راه‌اندازی تجهیزات و تاسیسات است و دیگر اینکه تاسیس و راه‌اندازی ظرفیت‌های انرژی تجدیدپذیر، معافیت‌های مالی را در پی خواهد داشت زیرا در گذشته که دولت از معافیت مالیاتی این بخش کناره‌گیری کرد، ظرفیت نصب و راه‌اندازی کاهش یافت.
به گفته Ashish Sethia از بنیاد مالی انرژی نو بلومبرگ در سنگاپور، این اهداف کاملا بلندپروازانه به نظر می‌رسد. وی گفت: در سال جاری، 2900 مگاوات از انرژی‌های تجدیدپذیر راه‌اندازی شده است و برای رسیدن به ظرفیت‌های مورد هدف تا سال 2022، باید هرسال 20000 مگاوات افزایش ظرفیت داده شود.
شرکت‌های Gamesa India، Suzlon Energy، Welspun، سه شرکت سهامی خاص فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در دومین کشور پرجمعیت دنیا، هند هستند که برای رسیدن به ظرفیت‌های تعیین شده، منفعت کسب خواهند کرد.
 نارندرا مودی نخست وزیر فعلی هند، برای تامین برق 24 ساعته اهدافی را در نظر گرفته است و برای تامین برق به وسیله انرژی‌های تجدیدپذیر ابراز علاثه‌مندی کرده است و بدین منظور از شرکت‌های دولتی درخواست کرده است که در حوزه انرژی‌های پاک سرمایه‌گذاری کنند.
انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از مولفه‌های مهم فرآیند برنامه‌ریزی انرژی هند را تشکیل می‌دهد. اهمیت منابع انرژی تجدیدپذیر در گذار به سوی یک مبنای پایدار انرژی، نخستین بار در اوایل دهه 1970 تشخیص داده شد. دولت هند با تاسیس وزارتخانه‌ای به نام منابع نامتعارف انرژی در سال 1982 تعهد سیاسی خود به این نوع انرژی را آشکار کرد. این وزارتخانه سال‌ها بعد به وزاتخانه کاملی به نام وزارت منابع انرژی غیرمتعارف تبدیل شد و سپس به انرژی‌های نو و تجدیدپذیر تغییر نام داد و در حال حاضر نیز با این نام در دنیا شناخته شده است.
هند در زمینه انرژی‌های متعارف و انرژی‌های تجدیدپذیر پیشرفت مداومی داشته است. ظرفیت شبکه تجدیدپذیر از سال 2002 تا 2010 بیش از 5 برابر افزایش یافته است و از%2 به 11% رسیده است و در حال حاضر نیز 4.13% از تولید برق را تشکیل می‌دهد. سطح نفوذ انرژی‌های تجدیدپذیر در هند به خوبی قابل مقایسه با اتحادیه اروپا و بسیار بیشتر از ایالات متحده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا