ایران معاصر از نظر علمی با پیشینه چندهزارساله خود فاصله دارد

در ابتدای این مراسم محمدعلی سبحان الهی ضمن خوشامدگویی به مدعوین، به قرائت پیام دکتر محمد فرهادی وزیر علوم پیرامون این همایش پرداخت.

در ادامه رضا منصوری مشاور معاون پژوهشی وزارت علوم به ایراد سخنرانی پرداخته و گفت: وقتی مسئله سال جهانی نور مطرح شد امیدوار بودیم که وزارت علوم بتواند برای برگزاری این مراسم تمام تلاش خود را کند که خوشبختانه کشور در این زمینه فعال شد این نوع مراسم باید دستاوردهای مهم برای اهل علم و کشور داشته باشد.

یکی از تحولات بزرگ سده گذشته ظهور رشته فتونیک بوده که قرن بیست را قرن فوتونیک نامیدند و ارزش جهانی فتونیک در سال 2015 بالغ بر 150 میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه امسال فقط هزاره ابن هیثم نیست بلکه سده حیثیت عام و امواج گرانشی نیز هست و ما هنوز نتوانستیم همگام با دنیا در حس کنجکاوی باشیم، افزود: در حال حاضر اگر سهم علمی ایرانیان را از سطح جهان کنار بگذاریم دنیا اصلا متوجه این غیبت نمی شود. در صورتیکه صدها سال قبل اینگونه نبود و ایرانیان سهم بزرگی در تولید علم داشتند که اگر نبودند تاریخ بشریت تغییر می کرد و این وضعیت با ادعاهایی که در مورد تولید علم در کشور می شود، مغایرت دارد.

منصوری ادامه داد: در دوران معاصر علیرغم وجود تعداد قابل توجه استاد و دانشجو در رشته های مختلف در کشور هنوز نتوانستیم به سطه تاریخ هزارساله پیشین خود برسیم. بنابراین، باید از برگزاری مراسم ها و همایش های این چنینی عبرت بگیریم و منتظر اتفاقات خوب باشیم. از این رو، تاثیر این زحماتی که در حوزه علم در کشورمان کشیده می شود باید در حد انتظار باشد.

ارزش جهانی فتونیک در سال 2015 بالغ بر 150 میلیارد دلار بوده است

در ادامه حبیب الله تجلی رئیس ستاد ملی سال جهانی نور گفت: سال 2015 و 93 و 94 شمسی سال جهانی نور نامیده شده که هدف افزایش آگاهی عمومی از نور و جایگاه آن است. امسال سال تجلیل از زحمات ابن هیثم نیز بود و سال 2015 نقطه عطفی در نگرش بشر به نور و تکنولوژی های مرتبط به آن است.

وی تاکید کرد: یکی از تحولات بزرگ سده گذشته ظهور رشته فتونیک بوده که قرن بیست را قرن فوتونیک نامیدند و ارزش جهانی فتونیک در سال 2015 بالغ بر 150 میلیارد دلار بوده است.

رئیس ستاد ملی سال جهانی نور درباره فعالیت های ایران در این سال گفت: اقدامات زیادی در این خصوص صورت گرفته که از آنها می توان به تشکیل ستاد ملی سال جهانی نور در ایران و عضویت در سال جهانی نور و هماهنگ سازی با دبیرخانه سال جهانی نور و ارائه برنامه های ملی اشاره کرد هم چنین تشکیل ستادهای اجرایی استان ها تدوین و اعلام برنامه های ستاد ملی سال جهانی نور به شبکه جهانی نیز با عضویت جمهوری اسلامی ایران در آن، ایجاد سایت جهانی نور در ایران، عضویت در کمیته بین المللی بزرگداشت ابن هیثم، تعیین و ابلاغ اولویت های ستاد ملی سال جهانی نور به ستادهای استانی اشاره نمود.

وی به تشریح اولویت ها پرداخت و گفت: شناسایی متخصصین اپتیک استان، شناسایی صنایع در ارتباط با نور استان، برقراری ارتباط بین اپتیک پیشگان استان ها، برنامه ریزی برای تشکیل خانه فیزیک استان، معرفی شخصیت علمی ابن هیثم، شناسناندن و معرفی جایگاه و شخصیت ابن هیثم در سطح ملی از جمله این اولویت ها است.

تجلی در ادامه تصریح کرد: برگزاری بیش از 200 مورد سخنرانی 125 سمینار و گردهمایی 50 مسابقه علمی با موضوع نور، کنفرانس بین المللی ابن هیثم در دانشگاه های مختلف و برگزاری مسابقه نور ابن هیثم در سطح ملی از دیگر برنامه های ماست.

رئیس ستاد ملی سال جهانی نور در ادامه خاطر نشان کرد: عقد قرارداد همکاری با موزه ملی کشور و تفاهم نامه همکاری بین شبکه آزمایشگاه های فناوری راهبردی ایران و همکاری در چاپ کتاب های ابن هیثم و دانش نوشناسی، المناظر و مجموعه ای از تحقیقات پرفسور رشتی راشد، نور و فناوری های مبتنی بر آن هم از دیگر برنامه های انجام شده در سال جهانی نور است.

در ادامه نصیری قیداری رئیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به تلاش بی وقفه ستاد ملی نور برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم گفت: گزارش های خوبی با تلاش اعضای ستاد ملی سال جهانی نور ارائه شده و در ابتدا قرار بود که این همایش در سطح محدودی در کمیسیون ملی یونسکو برگزار شود ولی دوستان پیشنهاد کردند بنا به دلایل و اهمیت سال جهانی نور مراسم اختتامیه در یکی از دانشگاه های خوش نام کشور برگزار شود که دانشگاه خوارزمی متولی آن شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سازمان یونسکو از این حرکات به خاطر اینکه بشر نه تنها خود و نسل خود را می بیند بلکه به فکر نسل آینده نیز هست بسیار استقبال می کند و حمایت های زیادی از این کار صورت می گیرد و باید برای آیندگان نیز برنامه ریزی های مناسبی صورت بگیرد.

بر اساس این گزارش، اهدای لوح و تندیس به برگزیدگان و ارائه گزارش جایزه ملی دانش آموزی و ارائه نمایش نور از دیگر برنامه های این مراسم بود.

 

گزارش : هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا