شیرین سازی آب دریا برای انتقال به 17 استان کشور

کاهش چشمگیر نزولات جوی در چند سال اخیر و به تبع آن، افت منابع آب های سطحی و زیرزمینی، نگرانی هایی در زمینه تامین آب پایدار در برخی از نقاط کشور به وجود آورده است. پیش بینی های به عمل آمده نشان می دهد در صورت تداوم و حتی تشدید روند خشکسالی سال های اخیر، در آینده مشکلات زیادی از نظر تامین آب شرب شهروندان در برخی مناطق به وقوع خواهد پیوست. بنابراین می بایست از هم اینک، برنامه ریزی های دقیقی در زمینه استفاده از آب های نامتعارف صورت بگیرد.

یکی از طرح هایی که مسوولان وزارت نیرو برای تامین آب به ویژه در مناطق جنوب و شرق کشور در نظر گرفته اند، طرح شیرین سازی و انتقال آب دریاست. این طرح که پیش از این در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس اجرا شده، زمینه برخورداری بسیاری از شهرها و روستاهای ایران از منابع آب مطمئن و پایدار را فراهم می کند.  

مهندس حمیدرضا جانباز؛ مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، با تاکید بر وضعیت نامناسب منابع آب، به خبرنگار سیناپرس گفت: سازمان هواشناسی، به تازگی  گزارشی را در شورای امور آب وزارت نیرو ارایه کرد که در این گزارش پیش بینی شده بود در سال آبی جاری بین 0.5 تا 2 درجه افزایش دما خواهیم داشت و بارش ها هم نرمال خواهد بود.

وی افزود: با توجه به خشکسالی سال های گذشته، برآورد ما این است که تابستان گرم و سختی در پیش خواهیم داشت. بنابراین از حالا مشغول پیگیری هستیم که برنامه مصارف و منابع آب شهرها تهیه شود. در این صورت شهرهایی که از نظر تامین آب مشکلی ندارند مشخص می شوند. همچنین شهرهایی که دارای وضعیت سر به سر هستند و ما اسم آن را تنش آبی گذاشتیم و نیز شهرهایی که مشکل کمبود آب دارند شناسایی خواهیم کرد.

با توجه به خشکسالی سال های گذشته، برآورد ما این است که تابستان گرم و سختی در پیش خواهیم داشت. بنابراین از حالا مشغول پیگیری هستیم که برنامه مصارف و منابع آب شهرها تهیه شود

جانباز خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی های قبلی که در قالب برنامه های میان مدت انجام شده، با تعدادی از طرح های انتقال آبی که به بهره برداری خواهد رسید، بخشی از مشکلات حل خواهد شد. همچنین با مخازن و خطوط ارتباطی بین آنها و رینگ شهرها، مشکل برخی از مناطق مرتفع می شود. اختصاص 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی هم که نهایی شد، باعث برطرف شدن مشکل بسیاری از روستاهای کشور می گردد.

وی با اشاره به طرح شیرین سازی و انتقال آب دریا، گفت: در حال حاضر میزان منابع آب موجود توسط متخصصان احصا شده و آب های قابل برداشت مشخص شده اند. اگر نتوانیم میزان کمبود را از منابع آب موجود تامین کنیم قاعدتا باید از شیرین سازی آب دریا بهره بگیریم. بر این اساس، برنامه های گسترده ای در دستور کار قرار دارد و عمدتا این طرح ها با استفاده از سرمایه های بخش خصوصی اجرا می شود که در زمینه آب شیرین کن ها به صورت BOT و BOO سرمایه گذاری می کنند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پاسخ به این پرسش که در طرح های پیش بینی شده، چند استان از آب تصفیه شده دریا بهره مند خواهند شد؟ اظهار کرد: در طرح جامع، 17 استان با جمعیت حدود 47 میلیون نفر از آب شیرین سازی شده دریا بهره مند خواهند شد اما کریدور شرق در اولویت قرار گرفته که محور سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی را در بر می گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: همه این طرح ها با در نظر گرفتن الزامات و پیوست های زیست محیطی به اجرا در می آیند.

 

گزارش: سیداحمد طبایی 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا