شکست سرطان به کمک سلولهای پوست

محققان دانشگاه کارولینای شمالی اعلام کرده اند که می توانند با تبدیل سلول های پوست به سلول های بنیادی، سرطان مغز را هدف گیری کنند و آن را از بین ببرند.

این یافته اعجاب انگیز در مجله Nature Communications به چاپ رسیده است و نشان می دهد که چگونه سلول های بنیادی ریشه گرفته از سلول های پوست می توانند تومورهای مغز را که به نام گلیوبلاستوما مشهورند،  مورد هدف قرار دهند و آن ها را از بین ببرند.

در حال حاضر، درمانی برای بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما وجود ندارد و تنها 30% بیماران می توانند حداکثر 2 سال پس از تشخیص زندگی کنند. چنین تومورهایی را  معمولا بسیار سخت می توان با عمل جراحی از مغز خارج کرد.

گلیوبلاستوم مولتی فرم ( Glioblastoma multiforme) یا GBM یا گلیوبلاستوما شایعترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز بروز می کند. منشا تومور از سلولهای آستروسیت  است. شیوع کلی تومور 2 تا 3 نفر در هر صدهزار نفر است. شایعترین محل تومور گلیوبلاستوم مولتی فرم مغز است به خصوص ناحیه فوق چادرینه ای. گلیوبلاستوما ۲۰٪ کل تومورهای داخل جمجمه ای و ۶۰% تومورهای آستروسیتی را تشکیل میدهد و در مردان بالای شصت سال شایعتر است. این تومور در افراد زیر بیست سال نادر است .

محققان در این مطالعه با آزمایش بر روی موش، به این نتیجه رسیدند که نرخ زنده مانی تا 220% افزایش پیدا کرده است.  این موفقیت، پتانسیل سلول های بنیادی القایی (iNSCc) را به عنوان یک سلول قدرتمند در درمان تومورهای مغزی خطرناک نشان می دهد.

منبع: Medical news today