خروج از بحران های زیست محیطی نیازمند دگراندیشی جدی است

محمدحسن امامی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به نقش انسان معاصر در گسترش بحران های زیست محیطی، اظهار کرد: بحران های زیست محیطی، بحران هایی نیستند که بشر برای یافتن راهکار آنها تجربه ای داشته باشد. در نتیجه رویکردهای متعددی از سوی کارشناسان و اساتید مختلف بر اساس نوع نگاهشان، دنبال می شود. نمی شود گفت که کدام یک اشتباه است چون به فرض دریاچه ارومیه صدسال پیش با مشکل امروز مواجه نبوده که بشر آن را رفع کرده باشد.

دبیر انجمن مدیریت سبز ایران افزود: نگاه امروز بشر به مقوله محیط زیست راهکاری نخواهد داشت و بشر نیازمند دگراندیشی است. با نگاهی که نظام سرمایه داری به انسان معاصر داده، به هیچ وجه راهکاری برای حفظ محیط زیست وجود ندارد. این به معنای مخالفت با سرمایه داری نیست بلکه صحبت من معطوف به دغدغه بشر است. اعتقاد من بر این است که بشر به نتیجه ای رسید به اسم سرمایه داری، اقتصاد آزاد، بازار آزاد و این بحران به وجود آمد. در حقیقت می توان گفت مشتری گرایی و کیفیت گرایی، بحران اصلی بشر امروز است که از تفکر ژاپنی و تفکر غربی زاده شده اند.

وی تصریح کرد: با نگاهی که بشر به محیط، به اقتصاد و به جامعه دارد، راهکاری برای معضلات محیط زیست نخواهد یافت. اولین قدم این است که انسان با طبیعت آشتی کند. نیازی نیست ما دریاچه ارومیه را پرآب کنیم بلکه ما باید از آلودگی و ویرانی محیط زیست جلوگیری کنیم. یک فیلسوف ایرانی می گوید که محیط زیست نیازی به مدیریت ندارد و خودش می تواند خود را مدیریت کند، به شرط اینکه انسان آن را از بین نبرد.

راهکارهایی که تا امروز برای چالش های زیست محیطی از جمله دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است، راهکارهایی کوچک و مقطعی هستند

امامی با بیان اینکه مشکل ما در مورد دریاچه ارومیه و دیگر تالاب های کشور این است که نگاهمان به حل مساله درست نیست، متذکر شد: برنامه هایی که ستاد احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته است به توان مالی و حمایت حاکمیت نیاز دارد. به نظر می رسد راهکارهایی که تا امروز برای چالش های زیست محیطی از جمله دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است، راهکارهایی کوچک و مقطعی هستند.

وی افزود: تا زمانی که وحدت از بعد زیست محیطی در کشور وجود نداشته باشد و هنوز فکر کنیم برای اینکه عده ای بیکار نشوند باید خودروهای فرسوده تردد کنند، همین اتفاقی می افتد که تاکنون افتاده است.

دبیر انجمن مدیریت سبز ایران  در ادامه خاطرنشان کرد: برای خروج از بحران های زیست محیطی نیازمند یک دگراندیشی جدی در خود سازمان حفاظت محیط زیست هستیم که به محیط زیست از نگاه اقتصاد آزاد ننگرد. به نظر من دولتی که از یک طرف به بازار آزاد و اقتصاد آزاد فکر می کند و از طرف دیگر به محیط زیست، پاسخی برای بحران های زیست محیطی پیدا نخواهد کرد. این مشکل فلسفی ما نیست بلکه بشر دچار یک بحران فلسفی شده است.

امامی در پاسخ به این پرسش که عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست را در زمینه بحران های زیست محیطی چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: این ارزیابی دو بعد دارد؛ یکی سیاست و دیگری اجرا. از بعد سیاست ما قوانین خوبی داریم اما در بعد اجرا چندان موفق عمل نکردیم. سازمان حفاظت محیط زیست نه توان اجرا دارد و نه بنیه مالی کافی. در کنار این شاید یک تیم کارشناسی بی انگیزه دارد که توان حل مشکلات را ندارند. در حالی که ما به سازمان محیط زیست پویا نیاز داریم که در وهله اول نگاه کارشناسی قوی داشته باشد. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا