حمایت مپنا از طرح های پژوهشی در حوزه علوم کاربردی

دکتر علیرضا یزدی زاده در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به فعالیت های دانش بنیان گروه مپنا، اظهار کرد: گروه مپنا به صورت ارگانیک، ارتباطات بسیار نزدیکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم و همچنین دانشگاه ها دارد که به نوعی متولی شرکت های دانش بنیان در کشور هستند. از طرف دیگر بسیاری از شرکت هایی که در مجموعه مپنا مشغول به کار هستند مانند حوزه سیستم های کنترل ابزار دقیق، خودشان دانش بنیان هستند یعنی سطح دانش و تکنولوژی که به کار می برند دقیقا آنها را در دسته شرکت های دانش بنیان قرار می دهد.

معاون برنامه ریزی و کنترل راهبردی گروه مپنا افزود: پس می توان گفت ما به دو شکل با بحث دانش بنیان در ارتباط هستیم. یک اینکه برخی از شرکت های ما دانش بنیان هستند. دوم اینکه از طریق ارتباط ارگانیک با شرکت های دانش بنیان بیرون از مجموعه، به نحوی دانش فنی مورد نیاز خود را تامین می کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی هم استفاده کر ده اید؟ گفت: ما هنوز از منابع این صندوق استفاده نکردیم اما عضو موثر صندوق پژوهش برق هستیم که در پژوهشگاه نیرو تشکیل شده و بعضی از پروژه های خود را از این طریق پیگیری می کنیم. البته همیشه می توان برای اهداف علمی و پژوهشی تسهیلات دریافت کرد منتها شاید ارزش افزوده ای که گروه مپنا می تواند در توسعه علمی کشور ایجاد کند، فراتر از این باشد که بخواهد از صندوق نوآوری و شکوفایی وام بگیرد. ولی همانطور که عرض کردم مجموعه فعالیت های خود با صندوق نوآوری و شکوفایی را از طریق صندوق پژوهش برق انجام می دهیم.

ما اولین بار پیشنهاد کردیم که در سواحل خلیج فارس و دریای عمان، 10000 مگاوات نیروگاه به همراه 2 میلیارد مترمکعب آب شیرین تولید کنیم. برآورد ما این است که در صورت تحقق این امر، تمدن جدیدی در سواحل خلیج فارس و دریای عمان اگر نگوییم ایجاد، دست کم احیا می شود

یزدی زاده در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا مپنا از طرح های پژوهشی دانشگاه ها حمایت می کند؟ تصریح کرد: ما با دانشگاه تهران موسسه مشترک داریم. مجموعه پژوهش هایی که در این دانشگاه انجام می شود و به نحوی با بیزینس های گروه های مپنا مربوط است، قطعا زیر چتر حمایت ما قرار می گیرند. همچنین در سال گذشته با دانشگاه شهید بهشتی تفاهم نامه ای امضا کردیم و الان زیرگروه های آن فعالند. احتمالا با دانشگاه صنعتی شریف هم به زودی تفاهم نامه ای امضا خواهیم کرد. اینها مجموعه ارتباطات ارگانیک و رسمی ما با دانشگاه ها هستند اما خارج از این پروسه با اعضای هیات علمی  و متخصصانی که در حوزه علوم کاربردی مپنا فعالند، ارتباطات منفرد داریم.

معاون برنامه ریزی و کنترل راهبردی گروه مپنا  خاطرنشان کرد: اولویت های پژوهشی ما هرساله در قالب یک کتابچه ای منتشر و در اختیار دانشگاه ها و مراکز پژوهشی قرار می گیرد. اما طبیعتا در سه حوزه برق، نفت و گاز و حمل و نقل ریلی ساماندهی می شود. حوزه برق بیشتر معطوف به بخش تولید است تا انتقال و توزیع چون تخصص ما بیشتر بحث نیروگاه است. اما در موضوع نیروگاه مباحثی چون برق قدرت، حفاظت، کنترل ابزار دقیق، متالوژی، ماشین های دوار و… مورد حمایت ما است.

وی افزود: همچنین در حوزه تولید آب از طریق آب شیرین کن های حرارتی، طرح بزرگی به دولت پیشنهاد کردیم و خوشبختانه مورد توجه دولت محترم قرار گرفته است. ما اولین بار پیشنهاد کردیم که در سواحل خلیج فارس و دریای عمان، 10000 مگاوات نیروگاه به همراه 2 میلیارد مترمکعب آب شیرین تولید کنیم. برآورد ما این است که در صورت تحقق این امر، تمدن جدیدی در سواحل خلیج فارس و دریای عمان اگر نگوییم ایجاد، دست کم احیا می شود. لازمه توسعه سواحل مکران که خیلی مورد توجه دولت محترم قرار گرفته، آب است که در قالب این طرح بزرگ قابل انجام خواهد بود.      

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا