کاهش خطا در انجام وظایف نمایندگی با حضور چهره های علمی در مجلس

اسماعیل جلیلی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر ضرورت حضور چهره های علمی و دانشگاهی در مجلس برای ارتقای جایگاه نهاد قانونگذاری کشور، اظهار کرد: قطعا حضور نیروهای علمی متخصص و باتجربه می تواند کمک خوبی به موضع گیری ها و نیز تدوین قوانین مجلس بکند. هرچه سطح علمی نمایندگان مجلس بالاتر باشد، اشتباهات و خطاهای کمتری را در انجام وظایف نمایندگی شاهد خواهیم بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: هرچند در کنار نمایندگان، کارشناسان بسیار خوبی در بخش های مختلف مرکز پژوهش های مجلس قرار دارند اما علمی بودن افراد و داشتن تخصص و تجربه می تواند کمک بسیار بزرگی باشد. در این صورت کیفیت قانونگذاری، کیفیت اظهار نظرها، کیفیت رای دادن ها و نیز کیفیت جهت گیری های مجلس ارتقا پیدا می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که اقبال جامعه به چهره های علمی و دانشگاهی را برای ورود به مجلس چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: البته در مجلس دو بخش کاملا مرتبط با هم وجود دارد. یک بخش در حوزه قانوگذاری و مبتنی بر توانمندی های نمایندگان و مهارت و تخصص آنهاست و بخش دیگر مربوط به تعاملات اجتماعی افراد است که می بایست هر دو وجه در نمایندگان وجود داشته باشد. یعنی هم باید توان تعامل با جامعه و اصناف و قشرهای مختلف را داشته باشند و هم توان لازم برای حضور در پارلمان به ویژه بخش های تخصصی و کمیسیون ها و فراکسیون ها. بنابراین دانشگاهی بودن به تنهایی ملاک عمل مردم برای رای دادن نیست و توان تعامل با حوزه اجتماعی هم یکی از نیازهای جدی برای حضور در مجلس و انتخاب شدن از سوی مردم است.

هرچه سطح علمی نمایندگان مجلس بالاتر باشد، اشتباهات و خطاهای کمتری را در انجام وظایف نمایندگی شاهد خواهیم بود

جلیلی با اشاره به نقش احزاب در ایجاد تعامل با جامعه، تصریح کرد: از آنجاکه رویکرد فعالیت حزبی در کشور ما بسیار ضعیف و اساسا خنثی است، این وظیفه ارتباط برقرار کردن با جامعه به جای آنکه بر عهده ساختار حزبی قرار بگیرد بر عهده خود فرد قرار گرفته و فرد می بایست این ارتباط را در سطح گسترده برقرار کند. البته این مساله تبعات خاصی را ایجاد می کند که آن، فشار بیش از حد مطالبات منطقه ای است و چاره ای هم وجود ندارد. تا زمانی که رویکرد حزبی در کشور حاکم نشود این وظیفه بر عهده تک تک نمایندگان است که در جامعه هدف یا حوزه انتخابیه خود، این ارتباط را برقرار کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا فکر می کنید مجلس آینده نسبت به دوره های قبل، صبغه علمی تری داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: روند نشان می دهد که این اتفاق خواهد افتاد. از مجالس گذشته تا امروز به ویژه با تغییراتی که در قانون پیرامون سطح تحصیلات نمایندگان مد نظر قرار گرفت، به این سمت حرکت کرده ایم. و حتما کسانی که انتخاب می شوند دارای ویژگی نخبگی هستند هرچند ممکن است در بعضی موارد سطح علمی آنها پایین باشد اما حتما در بخش های دیگر نخبگی داشته اند که مورد توجه مردم قرار گرفته اند.         

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا