نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اختلالات تکاملی کودک تا سه سالگی درمان پذیر است

دکتر «محمدتقی جغتایی» در حاشیه سمپوزیوم تکامل و اختلالات آن در کودکان، در گفت وگو با خبرنگاران افزود: مغز انسان در دوران جنینی و بعد از تولد بیشترین رشد را دارد؛ لذا اگر کودک مبتلا به اختلال تکاملی بموقع شناسایی نشود، موفقیت درمان کاهش می یابد. 
وی بیان کرد: شبکه عصبی نخستین ارگان در بدن است که رشدش آغاز می شود؛ لذا مهمترین زمانهای رشد و تکامل کودکان ماه های قبل و یا پس از تولد است. 
جغتایی با بیان اینکه محیط خانوادگی و اجتماعی نقش مهمی در رشد تکاملی کودک دارد، افزود: مغز، دستگاهی است که رشدش بستگی به محیطی دارد که کودک در آن رشد کرده و می بالد. 
وی اظهار کرد: بازی کردن، خواندن، تلویزیون نگاه کردن و گوش کردن می تواند ظرفیت های مغز کودک را افزایش دهد. 
مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه خاطرنشان کرد: نوع رفتار پدر و مادر و بستگان و محیطی که نوزاد در آن رشد می کند بر مغز و شخصیت او در بزرگسالی بسیار تأثیرگذار است. 
به گفته جغتایی، بر اساس تحقیقات انجام شده، فرزندانی که در محیط های دارای مشکلات خانوادگی و اجتماعی رشد می کنند، در آینده نیز مشکلات بسیاری را خواهند داشت. 
وی، اوتیسم را یکی از اختلالات تکاملی در کودکان عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر از هر 60 کودک یک نفر به اوتیسم مبتلاست؛ درحالی که این میزان در گذشته یک در هزار کودک بود. 
مشاور وزیر بهداشت بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد توانایی راه اندازی رشته فلوشیپ (فوق تخصصی) مربوط به رشد و تکامل عصبی را دارد که این اقدام به توسعه علوم اعصاب و روان در کشور کمک شایانی خواهد داشت. 
جغتایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد را پیشتاز در حوزه علوم اعصاب کشور دانست و افزود: در این دانشگاه، متخصصان بنام کشور در حوزه علوم اعصاب بویژه استادان نورولوژی و روانپزشکی اطفال فعالیت دارند. 
به گزارش ایرنا , سمپوزیوم تکامل و اختلال آن در کودکان، به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مدت یک روز در بیمارستان قائم مشهد برگزار شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل