دستگاه‌های برقی را در برابر شوک الکتریکی واکسینه کنید

نزدیک بودن ولتاژ برق به مقدار بیشینه خود و سرد بودن اتصال ها و تجهیزات الکتریکی باعث می شود هنگام وصل کردن دستگاه های الکتریکی به برق شهر جریان اولیه( اصلاحا شوک الکتریکی) زیادی وارد دستگاه ها شود. اغلب احتمال آسیب دیدن دستگاه بر اثر این شوک ها خیلی بالا است.

 دو نفر از پژوهشگران دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان به نام های دکتر حسن خانی و مهندس فهیمه فولادی محصولی طراحی کرده اند که از ایجاد این گونه شوک ها جلوگیری می کند؛ این وسیله پس از اینکه وسیله الکتریکی به برق شهر متصل شد ولتاژ برق را بررسی و تنها در لحظه عبور از صفر ولتاژ، دستگاه را به برق وصل می کند تا بدین صورت از شوک الکتریکی جلوگیری کند.محصول طراحی شده می تواند برای افزایش طول عمر وسایل برقی گران قیمت به محافظ های برقی موجود اضافه شود

قطع و وصل کردن دستگاه از برق شهر توسط یک ترایاک قدرت با سرعت بالا انجام می شود. هنگام خاموش کردن  نیز دستگاه پس از گذر از جریان صفر، از برق شهر قطع می شود بنابراین استفاده از محصول طراحی شده، طول عمر دستگاه‌های الکتریکی که مرتبا در حال روشن و خاموش شدن هستند را افزایش می دهد و از جرقه زدن وسایل الکتریکی هنگام قطع و وصل شدن به جریان برق شهری جلوگیری می کند و سبب دیرتر خراب شدن کنتاکت های کلید می شود.

محصول طراحی شده می تواند برای افزایش طول عمر وسایل برقی گران قیمت به محافظ های برقی موجود اضافه شود. خروجی این دستگاه باید در زمان گذر از صفر ولتاژ به دستگاه وصل شود و هنگام خاموش کردن دستگاه نیز باید زمان گذر از جریان صفر، از برق قطع شود. در این صورت دیگر به دیودهای هرزگرد و محافظت مدارهایی که بین پایانه هایشان خاصیت خازنی وجود دارد نیازی نخواهد بود و طول عمر دستگاه و کنتاکت ها افزایش می یابد.

گزارش : فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا