قانونگذاری کارآمد با بهره گیری از ظرفیت های علمی در مجلس

جواد هروی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، مجلس آینده را مجلسی مبتنی بر ظرفیت های علمی دانست و اظهار کرد: من معتقدم مجلس آینده، مجلسی با ظرفیت های بالا خواهد بود و بیش از آنکه متکی بر ظرفیت های سیاسی باشد، مبتنی بر ظرفیت های علمی و فنی است. ما به چنین مجلسی نیاز داریم چراکه مجلس کارآمد، مجلسی است که ضمن آشنایی با پتانسیل های موجود در جامعه، برای آینده کشور ریل گذاری بکند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: این ریل گذاری تنها در مسیر سیاسی نیست. ما یک کشور سیاسی نمی خواهیم. ما کشوری می خواهیم که بتواند از نگرش های سیاسی در جهت توسعه ملی، فرهنگی، اقتصادی و صنعتی استفاده کند. به همین دلیل ظرفیت های علمی در مجلس، هر آینه می تواند اسباب قانونگذاری های واقع بینانه تر و صریح تر و کارآمدتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس دهم دیدیم که کاندیداها دقیقا 2 برابر شدند و این نشان می دهد که گروه نخبگان و افرادی که عمدتا تحصیلات بالای فوق لیسانس دارند، برای ورود به عرصه تمایل بیشتری پیدا کرده اند. این گویای آن است که ظرفیت های قانونی به سمت استفاده بیشتر از خردمندان پیش می رود و می خواهد با استفاده از نخبگان و اهل دانش به قانونگرایی و قانونگذاری بپردازد.

هروی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از دانشگاهیان تمایلی برای ورود به عرصه از خود نشان نمی دهند؟ گفت: افراد دانشگاهی اغلب وابسته به طیفی از معلمان دانشگاه یا پژوهشگران یا مدیران عرصه های اجرایی درآموزش و پژوهش هستند که ما آنان را نخبگانی می دانیم که می توانند وارد مجلس شوند. شاید اینها ابتدا به ساکن تمایل چندانی به این کار نداشته باشند و این مستلزم آن است که جامعه فشارهای لازم را به اینها وارد کند. خود من کسی هستم که بعد از 25 سال دوری از جریانات سیاسی، بالاجبار وارد فضای مجلس شدم و در حال حاضر حدود 14 مسوولیت هم بر عهده دارم. قطعا صبغه دانشگاهی در این زمینه تاثیرگذار بوده و تجربیات من هم در این عرصه موثر است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: اگر ما بتوانیم فضای مجلس را به سمت یک نگرش بخردانه تر و فضای فنی تر سوق بدهیم، طبیعتا خروجی مجلس هم خیلی خوب و متناسب با خواست جامعه است. ما امروز به حرکت های سیاسی که تنها بتواند روند جامعه را به سمت سیاسی شدن شتاب دهد، خیلی نیاز نداریم. چشم انداز جمهوری اسلامی ایران به سمتی است که ما را به ظرفیت اول منطقه تبدیل کند و در قانون برنامه پنجساله چهارم و پنجم و ششم این را پیش بینی کرده ایم. برای اینکه این پیش بینی درست از کار درآید باید قانونگذاران و ریل گذارانی هم بیایند که متناسب با این چشم انداز نظریه پردازی کنند. لذا هرچه مجلس خردمندانه تر باشد، قانون های واقع بینانه تر و جدی تر خواهیم داشت که نتیجه بهتری به همراه دارد.

امروز اقبال جامعه به چهره های علمی نسبت به سال های گذشته خیلی بهتر شده است

وی افزود: این یک اصل روشن است که اگر ما بتوانیم نخبگان را در مجلسی که در راس همه امور است، جمع بکنیم و از تبادل نظر و تعامل نخبگان کشور در اقصی نقاط، به یک خرد جمعی برسیم، خواهیم توانست بخش مهمی از اهداف انقلاب و نظام و چشم انداز را تحقق ببخشیم.

هروی در پاسخ به این پرسش که اقبال جامعه را برای ورود چهره های علمی به مجلس چطور می بینید؟ اظهار کرد: امروز اقبال جامعه به چهره های علمی نسبت به سال های گذشته خیلی بهتر شده است. تصور می کنم بسیاری از چهره هایی که وجهه دانشگاهی دارند، مقبول ترند. و آنهایی که تجربه کارهای اجرایی و در کنار آن وجهه دانشگاهی و علمی دارند، بیشتر مورد توجه جامعه قرار دارند. این نشان می دهد جامعه دیگر به دنبال حرکت های افراطی و تفریطی نیست و می خواهد به سمت یک حرکت عقلایی پیش برود.

وی در پایان تاکید کرد: من شک ندارم که مجلس دهم، مجلسی است که با خرد جمعی قابل قبول تر، چهره های علمی تر و با دیدی جهانشمول تر به فعالیت می پردازد. ما دیگر از جنبه های محلی و داخلی عبور کردیم و در حال رسیدن به عرصه های بین المللی هستیم. امروز ما در مصاف با استکبار هستیم، در مصاف با بازارهای اقتصادی جهانی هستیم و نیاز به افرادی قوی تر با دید روشن و اعتقادی محکم داریم.     

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا