پرتاب ماهواره امام خمینی (ره) : فروردین95

رئیس مرکز ملی فضایی ایران با اشاره به پیشرفت فازهای در نظرگرفته شده برای راه اندازی ایستگاه پرتاب ماهواره 'امام خمینی (ره) ' از بهره برداری این ایستگاه در نیمه اول فروردین سال 95 خبر داد.

دکتر منوچهر منطقی به مناسبت روز ملی فناوری فضایی افزود: طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی(ره)، از مدرن ترین ایستگاه های پرتاب در جهان است که ماموریت آماده سازی و پرتاب ماهواره برهای سنگین را برعهده دارد.

وی بیان کرد: این ایستگاه از نظر فناوری کاملا مطابق استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخته شده و تمام مراحل طراحی و ساخت آن توسط دانشمندان و اساتید دانشگاه های ایران انجام شده است که البته از مشاوره کارشناسان خارجی نیز بهره مند شده اند.

منطقی یادآورشد: طبق برنامه پیش بینی شده و اعلام قبلی، این ایستگاه پرتاب برای بهره برداری آزمایشی در اواخر سال جاری آماده می شود اما به دلیل ازدحام برنامه ها در پایان سال، به احتمال زیاد بهره برداری آزمایشی ایستگاه پرتاب 'امام خمینی (ره)' نیمه فروردین سال آینده انجام شود

طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی(ره)، از مدرن ترین ایستگاه های پرتاب در جهان است که ماموریت آماده سازی و پرتاب ماهواره برهای سنگین را برعهده دارد.

وی با تاکید بر این که راه اندازی ایستگاه های پرتاب سه فاز مطالعاتی، طراحی و پیاده سازی دارد، افزود: فاز مطالعاتی طرح احداث این ایستگاه توسط متخصصان داخلی این حوزه انجام شد و فاز طراحی که شامل تامین فناوری های مورد نیاز است، حدود 99 درصد پیشرفت داشته و در بخش پیاده سازی نیز حدود 90 درصد پیشرفت دارد.

وی افزود: کار فضایی یک کار بین المللی است، بنابراین انجام کارها در حوزه فضایی باید به صورت درون زا انجام شود و ما در این کار از دانشمندان ایرانی داخلی و نیز مشاوره دانشمندان در حوزه بین الملل استفاده کرده ایم، اکنون ایران توان انجام تحقیق و توسعه در حوزه فضایی را نسبت به دیگر کشورها دارد و می تواند این کار را نسبت به دیگر کشورها ارزان تر انجام دهد.

رونمائی از ۳ دستاورد فضایی

از سوی دیگر نیز معاون سازمان فناوری فضایی ایران از ثبت ۱۳ نقطه مداری جدید برای استقرار ماهواره خبر داد و گفت: امروز همزمان با روز ملی فضایی از ۳ دستاورد فضایی رونمایی خواهیم کرد. جعفر روشنیان گفت: در حال حاضر در حال ثبت ۱۳ نقطه مداری جدید هستیم و همچنین در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم ماهواره ملی خود را در مدار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته فعالیتهای اقتصادی سازمان فضایی ایران به منظور هماهنگی میان بخشهای مختلف و اجرای طرح های فضایی صورت گرفت که درحال حاضر تعداد بازیگران و موسسات دخیل بیشتر شده است، اظهار داشت: با یک تعامل خوب می توان میان این حوزه ها تقسیم وظایف کرد تا هر حوزه در چارچوب وظایف خود عمل کند و بتوانیم با شتاب بیشتری به اهداف خود که در اسناد بالا دستی تعیین شده است حرکت کنیم.

روشنیان با اشاره به اینکه با ایجاد مرکزملی فضایی می توان به شتاب حرکت به سمت اهداف بالا دستی کمک کرد، از تدوین برنامه جامع ده ساله دوم فضایی ایران خبر داد و افزود: کارگروه های شورای عالی فضایی در این باره تشکیل شده است که زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم جلسه شورای عالی فضایی را امسال برگزار کنیم گفت: با توجه به اینکه مسئولان زیادی از جمله رئیس جمهور، چند وزیر و اشخاص حقیقی دیگر باید در این جلسه شرکت کنند، هماهنگی برای این جلسه مشکل است.

روشنیان با اشاره به  اینکه در دوره گذار از مرحله پژوهش و تحقیقات به مرحله پرداختن به کارهای زیربنایی هستیم، افزود: اکنون به بلوغی رسیده ایم که باید به کارهای اساسی و درازمدت در حوزه فضایی فکر کنیم به گونه ای که در رفاه مردم و ارتقای شاخص های علمی کشور ملموس باشد.

معاون فناوری سازمان فضایی ایران در ادامه با اشاره به اینکه  فعالیت های فضایی پرهزینه است،گفت: باید از موقعیت پسابرجام استفاده کنیم و با کشورهای دیگر همکاری و در فعالیت های بین المللی مشارکت کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان فضایی ایران، عضو سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه است، افزود: در قالب این سازمان برنامه ریزی کردیم که در طرح هایی از جمله ساخت ماهواره مشارکت کنیم و ایران به عنوان یکی از مجریان این طرح ها باشد.

روشنیان ادامه داد:اگر نقاط مداری که داشتیم مدتی استفاده نشود و در آن مدار، ماهواره قرار نگیرد آن را از دست می دهیم اما این مشکل بزرگی نیست زیرا می توانیم نقاط جدیدی ثبت کنیم.

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا