فعالیت های دانش بنیان به عنوان یک پدافند غیر عامل مطرح است

برنامه "گفت‌وگوی علمی" با موضوع شرکت های دانش بنیان و حوزه پزشکی؛ توانمندی ها و چالش ها و با حضور دکتر ناصر محمدی مدیر عامل صندوق پژوهشی و فناوری البرز، دکتر عباس جمالی عضو انیستیتو پاستور ایران و مدیر عامل شرکت دانش بنیان واکسن فناور، دکتر اردشیر حسام پور استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز و مدیرعامل شرکت دانش بنیان فردوس، دکتر قادری فر مدیر کل تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مهندس مهدی هادیان پور مدیرعامل شرکت دانش بنیان سلامت پردیس روانه آنتن شد.

دکتر ناصر محمدی شرکت های دانش بنیان را ترجمه دانش تولید شده و تبدیل آن به محصول و یا خدمتی دانست که منجر به رفع نیازهای انسان شود و گفت: اهمیت این شرکت ها بر این اساس استوار است که بتواند بر اساس دانش بومی تولید شده کشور مشکلات را رفع کند و دانش را به ثروت و ارزش افزوده تبدیل کند.

وی ادامه داد: در این راستا یکی از مهمترین اقداماتی که می تواند در جهت اقتصاد مقاومتی مبنا قرار گیرد، توسعه شرکت های دانش بنیان است و گذار از این موضوع نیاز به صبر و تحمل خاصی در قانون گذاری و همچنین ساختاهای اجرایی دارد.

مدیر عامل صندوق پژوهشی و فناوری البرز در خصوص روند حرکت شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: به اعتقاد بنده روند کلی مثبت است. دو دهه قبل نه قانونی در این زمینه وجود داشت و نه سیاستی داشتیم. در حال حاضر شاهد شکل گیری نهادهای زیرساختی برای توسعه فعالیت های دانش بنیان هستیم. طبیعتا این گذار، ضروری و استراتژیک برای کشور است.  

در ادامه دکتر عباس جمالی ارزش افزوده اقتصادی را موضوع اصلی در حوزه دانش بنیان دانست و بیان داشت: صنعت دارو و واکسن دنیا به عنوان دومین صنعت بعد از صنعت نفت شناخته می شود و نیاز اول سلامت جامعه را داروها تشکیل می دهند.

عضو انیستیتو پاستور ایران افزود: اگر بخواهیم مفهوم دانش بنیان را در نظر بگیریم، بیشتر از دیدگاه ارزش افزوده باید به آن نگاه کنیم. در واقع باید ببینیم مواد اولیه چه مقدار از یک قیمت نهایی محصول را تشکیل می دهد و همچنین دانش چه میزان از آن قیمت را تشکیل می دهد. در اقتصاد دنیا آن چیزی که نرخ نهایی محصول را تعیین می کند، کشش بازار است.

جمالی با ذکر یک مثال ادامه داد: پزشکان آمریکایی گفته اند برای اینکه یک بیمار سرطانی را شش ماه بیشتر زنده نگاه داریم، حاضریم نسخه های هفتاد هزار دلاری بنویسیم و بیمار ظرف شش ماه این مقدار پول هزینه کند تا بتواند شش ماه به زندگی اش اضافه شود.

در ادامه دکتر اردشیر حسام پور با یادآوری این موضوع که موضوع شرکت های دانش بنیان در دهه اخیر مطرح شده اند، گفت: تا چند سال پیش پژوهشگرها و اساتید اگر طرحی داشتند نهایتا به ثبت اختراع منتهی می شد و هیچ ایده ای که بخواهد شرکتی داشته باشد و وارد بازار شود، وجود نداشته است اما الان اگر کسی نوآوری داشته باشد می تواند بعد از ثبت اختراع وارد فضای تولید و دانش بنیان شود.

وی با اظهار خوشبینی نسبت به شرکت های دانش بیان اظهار داشت: البته دانش بنیان فقط به مسئله تولید نمی پردازد بلکه بحث خدمات علمی نیز مطرح است و در حقیقت هر دو حوزه را می تواند پوشش دهد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فردوس سرمایه اصلی در شرکت های دانش بنیان را دانش عنوان کرد و بیان داشت: طبیعتا به همین دلیل ارزش افزوده بسیار زیادی این شرکت ها خواهند داشت. ممکن است که در حوزه های دیگر سرمایه گذاری شود که تا 60 درصد سرمایه گذاری حاشیه سود ده الی پانزده درصد داشته باشد.

در ادامه مهندس مهدی هادیان پور به بیان تفاوت های شرکت های دانش بنیان و شرکت های بازرگانی پرداخت و اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان تحقیقات و توسعه را بر روی محصولاتی کار می کنند که دارای فناوری خاصی هستند. در واقع اگر بخواهیم یک سرنگ را تولید کنیم، قادر به این کار خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان سلامت پردیس افزود: محصولات دانش محور در حوزه سلامت محصولاتی هستند که دارای دانش خاصی از نظر فرمالیسیون یا تکنولوژیک می باشند که دستیابی به آنها نیازمند تحقیقات خاصی است. تفاوتی که با محصولات پزشکی معمولی دارند در ارزش افزوده است که محصولات دانش بنیان دارای ارزش افزوده بالایی خواهند بود و تعداد کمی شرکت در دنیا وجود دارند که قادر به تولید این محصول هستند.

در ادامه محمدی با اشاره به صنعت سلامت تصریح کرد: این صنعت، در واقع صنعت زیرساختی است زیرا اولا نیازهای جامعه بشری را تامین می کند که فقدان آن می تواند مسائل و پیامدهای نا مطلوب در کشور ایجاد کند. از سوی دیگر هم کالایی در داخل این سبد عرضه می شود، کالایی استراتژیک است.

وی ادامه داد: واکسن تابلوی بیماری های دنیا را عوض کرده است. یک زمانی تمرکز بر روی واکسن های واگیردار برای پیشگیری عفونی بوده است ولی امروزه گستره آن بسیار زیادتر شده است. در حقیقت صنعت سلامت و فعالیت های دانش بنیان به عنوان یک پدافند غیر عامل مطرح می شود و استراتژیک بودن این موضوع ما را در شرایط بحران می تواند حفظ کند.

در ادامه دکتر قادری فر با تاکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان باید سهم مناسبی را در اقتصاد کلان کشور داشته باشند، اظهار داشت: ناگزیر هستیم جهت بهره وری اقتصادی به موضوع شرکت دانش بنیان بپردازیم. پلتفرم اساسی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این دوره برای خودش طراحی کرده است، افزایش سهم نوآوری و فناوری در اقتصاد کلان کشور است.

مدیر کل تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: یکی از نکات مهم برای رسیدن به این هدف ایجاد ابزارهای حمایتی و نظارتی لازم است تا این شرکت ها بتوانند نقش خودشان را در نظام ملی نوآوری کشور خوب بازی کنند تا بتوانیم از معضل بزرگ اقتصاد تک محصولی و نفت پایه عبور کنیم.  

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا