ساخت میکروسکوپی، با قدرت تصویربرداری بیشتر نسبت به نمونه های قبلی

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، کمال یوسف تومی از محققان این پروژه در مؤسسه فناوری ماساچوست گفت: میکروسکوپ های نیروی اتمی برای تصویربرداری در مقیاس نانومتری استفاده می شوند؛ این ابزارها طی سال های اخیر به وسیله ای رومیزی برای مشاهده دنیای نانومتری تبدیل شده اند به طوری که از DNA تا پیوندهای هیدروژنی با استفاده از آنها قابل مشاهده هستند.
وی بیان کرد: اسکن با AFM بسیار وقت گیر است و فرآیند تصویربرداری در آن به آهستگی انجام می شود، برای حل این مشکل، پژوهشگران موفق به طراحی میکروسکوپ نیروی اتمی جدیدی شدند که قادر است با سرعت 2 هزار برابر بیشتر از میکروسکوپ های اتمی رایج در بازار تصویربرداری کند.
تومی اظهار کرد: این میکروسکوپ جدید با سرعت بالا از نانوساختارها تصویر می گیرد، سرعت تصویربرداری با این دستگاه به قدری بالا است که شبیه تصویربرداری زنده می شود.
وی افزود: حساسیت و سرعت این دستگاه به قدری است که محققان عملا می توانند فرآیندهای موجود در مقیاس اتمی را با قدرت تفکیک بالا همانند یک فیلم مشاهده کنند؛ با این میکروسکوپ فرآیند تراکم، هسته زایی و رسوب را به صورت زنده مشاهده کرده ایم.
تومی یادآور شد: در میکروسکوپ های نیروی اتمی معمولا از پیمایشگرهای بسیار کوچک استفاده می شود که روی سطح حرکت می کنند، به دلیل کوچک بودن پیمایشگر، سرعت حرکت آن بسیار آهسته است، پیمایشگر باید خط به خط سطح را رصد کند، به همین دلیل باید به آهستگی روی سطح حرکت کند تا آسیبی نبیند. 
وی گفت: این گروه تحقیقاتی موفق به ساخت پیمایشگر جدیدی شدند که قادر است با سرعت بالا سطح را طی کند، این پیمایشگر هرچند ابعاد کوچکتری دارد، اما سرعت آن بیشتر است و مساحت بزرگتری را طی می کند، این گروه تحقیقاتی از چند اسکنر مختلف استفاده کردند که در حین اسکن می توانند برهمکنش داشته باشند. 
تومی افزود: کنترل هر اسکنر به تنهایی دشوار است، برای اینکه بتوان این اسکنرها را کنترل کرد، محققان از الگوریتم های مختلفی استفاده کردند، پیمایشگر چهار هزار خط را در هر ثانیه طی کرد که سرعت آن 2 هزار برابر بیشتر از میکروسکوپ های اتمی رایج است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا