تمام زمینه ها برای رشد انرژی های تجدیدپذیر فراهم شده است

دکتر سیدمحمد صادق زاده در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به موانع توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور، اظهار کرد: مهم ترین مانع پیشرفت انرژی های تجدیدپذیر در ایران که متاسفانه باعث یک عقب افتادگی تاریخی در این زمینه شده است، حصول اطمینان بخش خصوصی از تامین مالی پروژه ها و به خصوص بازگشت پولی است که آنها سرمایه گذاری می کنند. بنابراین تامین مالی برای خرید تضمینی برق، مهم ترین کاری است که سانا (سازمان انرژی های نو ایران) بایستی انجام دهد.

وی افزود: اگر سانا موفق شود که پول کافی برای خرید برق تامین کند، بخش خصوصی هیچ مانع دیگری ندارد. الحمدالله بخش خصوصی ما هم از نظر فنی، هم از نظر تخصصی و هم از نظر اجرایی خیلی توانمند است. بنابراین ما می توانیم به شدت در بخش انرژی های تجدیدپذیر اوج بگیریم.

مدیرعامل سازمان انرژی های نو ایران تصریح کرد: هم اکنون منابع تامین مالی در اختیار است. ما بدون اتکا به بودجه دولت، بدون اتکا به بودجه نفت و با استفاده از عوارض زیست محیطی که همین الان از واحدهای آلوده ساز گرفته می شود و نیز با استفاده از ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر که هزینه سوخت صرفه جویی شده را در اختیار انرژی های تجدیدپذیر قرار می دهد، می توانیم این منابع را تامین کنیم. اما متاسفانه برای انجام این کار یک خلا قانونی وجود دارد که بایستی توسط مجلس محترم شورای اسلامی به تصویب برسد. ما برای این رفع خلا پیشنهادهایی داده ایم.

صادق زاده در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای افزایش ظرفیت بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر در برنامه ششم چیست؟ گفت: برنامه ما این است که ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر را در پایان برنامه ششم به 5000 مگاوات افزایش دهیم. یعنی به طور متوسط سالی 1000 مگاوات افزایش داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما تمام زمینه ها را برای رشد انرژی های تجدیدپذیر فراهم کردیم. اینکه کدام یک از صورت های انرژی برگزیده شود، این را بر عهده بخش خصوصی گذاشتیم تا در اثر رقابت پذیری این تکنولوژی ها انتخاب کند. فکر کردیم اگر دولت در این زمینه دخالت کند، بخش خصوصی را محروم کرده است. به همین دلیل بخش خصوصی در این زمینه آزادی کامل دارد و این یکی از سیاست های وزارت نیروست.

اینکه کدام یک از صورت های انرژی برگزیده شود، این را بر عهده بخش خصوصی گذاشتیم تا در اثر رقابت پذیری این تکنولوژی ها انتخاب کند

مدیرعامل سازمان انرژی های نو ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برای جلوگیری از زیان اقتصادی به بخش خصوصی مشاوره می دهید؟ اظهار کرد: ما تمام اطلاعات لازم را در اختیار بخش خصوصی قرار می دهیم. اما واقعیت این است که شرکت های مشاور و دانشگاه های بسیار توانمند در کشور وجود دارند که توان پتانسیل سنجی مطلوبی دارند. بنابراین فکر نمی کنم خوب باشد که دولت یا سازمان دولتی عرصه مشاوره را تسخیر کند. به همین دلیل این را هم بر عهده بخش خصوصی گذاشتیم. اما تمام کارهایی که بر عهده دولت است مثل تامین مالی برای بازپرداخت پول برق و دیگر مسوولیت ها را به دقت انجام می دهیم بدون اینکه در فعالیت بخش خصوصی دخالت کرده باشیم.

صادق زاده با تاکید بر نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه انرژی های تجدیدپذیر، تصریح کرد: برای ما خیلی مهم است حالا که قرار است بازار بزرگی به نام انرژی های تجدیدپذیر در کشور ایجاد شود، محصول ایرانی که نه تنها ساخت ایران باشد بلکه طراحی ایرانی هم داشته باشد، شکل بگیرد. به همین خاطر ما تشویقی برای خرید برق تضمینی از واحدهایی که کالای ایرانی با طراحی ایرانی دارند، در نظر گرفتیم. طبیعتا این تشویق می تواند بسیار موثر باشد. همین الان شرکت های متعددی مشغول فعالیت هستند که بیشتر از ساخت نیروگاه، تجهیزات بسازند. من فکر می کنم اگرچه در سال های اول ناچاریم از تکنولوژی خارجی استفاده کنیم اما انشاالله در سال های میانی و سال های پایانی برنامه خودمان این تکنولوژی را با دانش فنی ایرانی خواهیم داشت و شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند. 

گفت و گو از: سیداحمد طبایی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا