روشی مدرن برای برآورد آرسنیک منابع آبی

به تازگی ویژه ای در زمینه منابع آبی ایران انجام شده است که در این مطالعه از مدل منطق فازی مركب (ICFL) برای برآورد غلظت آرسنیك كل (III، V) در محدوده مطالعاتی سد سهند استفاده شده است. با توجه به بالا بودن مقادیر آرسنیك نسبت به مقادیر استاندارد جهانی (mg/L 01/0)، گروه زمین شناسی دانشگاه تبریز و سازمان آب منطقه ای آذربایجان شرقی از منابع آب زیرزمینی و سطحی منطقه نمونه برداری و متغیرهای هیدرو شیمیایی آن را تجزیه كرده اند.

برای برآورد غلظت های آرسنیك كل، از میان پارامترهای تجزیه ای نمونه ها از متغیرهای pH، سولفات، نیترات، فلوئورید و آهن كل (II، III) به عنوان ورودی مدل های فازی ممدانی (MFL)، لارسن (LFL) و ساگنو (SFL) استفاده شد. با وجود نتایج مناسب این مدل ها در دو مرحله آموزش و آزمایش و به دلیل همانندی نتایج این سه مدل، به جای انتخاب مدل برتر، مدل ICFL برای تركیب نتایج سه مدل منفرد فازی به كار برده شد.

به منظور استفاده همزمان از مزایای هر سه مدل یاد شده، تركیب وزنی از خروجی مدل های فازی برای ایجاد یك مدل منطق فازی مركب به كار گرفته شد. همچنین در این مدل برآورد غلظت آرسنیك كل با به كارگیری الگوریتم جامعه ذرات برای به دست آوردن وزن بر پایه خروجی سه مدل فازی استفاده شد. نتایج نشان داد مدل ICFL ارائه شده، توانست نسبت به روش های مدل منطق فازی منفرد، بهتر عمل كند.

منبع: عطاالله ندیری، فریبا صادقی اقدم، اصغر اصغری مقدم، 1394. استفاده از مدل منطق فازی مركب در برآورد آرسنیك منابع آبی در حوضه آبریز سد سهند، فصلنامه علوم زمین، سال بیست و پنجم، شماره 97.

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا