نقشه برداری از آثار باستانی با کمک تکنولوژی لیدار

یکی از تکنولوژی های جدیدی که به تازگی جهت نقشه برداری در آثار باستانی استفاده می شود ، تکنولوژی لیدار Lidar technology است . این تکنولوژی به معنی تصویر برداری با کیفیت بالا و ویژه ultra-high-resolution photography از طریق سنسورهای حرارتی thermal imaging techniques است که پژوهشگران را قادر به دریافت تصاویر دقیق و با وضوح بالا از سایت ها و محوطه های مختلف می کند .

به تازگی دو پژوهشگر آمریکائی با نام های مایک هس Mike Hess از دانشگاه کالیفرنیا University of California و مایک یگر Mike Yeager از دانشگاه سن دیگو  با استفاده از این تکنولوژی موفق به طراحی و ساخت یک تصویر و نقشه کامل سه بعدی دیجیتال از فضای داخلی ، خارجی و تزئینات نمای تعمیدگاه سنت جان Baptistery of St. John در منطقه پیاتزا دل دومو Piazza del Duomo شهر فلورانس ایتالیا شدند .

در همین زمینه مایک یگر در کنفرانس مطبوعاتی مشترک دو دانشگاه کالیفرنیا و سن دیگو اعلام کرد : " این اطلاعات تصویر برداری شده نقطه به نقطه توسط هشتاد دستگاه اسکنر لیدار برداشت شده است و در آن داربست های هندسی جهت بررسی تصاویر دریافت شده حرارتی با وضوح بالا دیده می شود . این اطلاعات قابلیت تبدیل شدن به حالت سه بعدی را داشته و در نتیجه ما دقیقا می توانیم بفهمیم به چه چیزی نگاه کرده و فواصل دقیق بین تزئینات را بررسی می کنیم . این تصاویر دارای فواصل دقیق و محاسبه شده ای است و ما دقیقا می توانیم دریابیم که هر بخش از از این تزئینات ، چه ویژگی هائی داشته و به این ترتیب قادر به بررسی و مطالعه میلیمتر به میلیمتر این آثار هستیم . "

لازم به توضیح است که ساختمان  تعمیدگاه سنت جان در سال 1128 میلادی در محوطه یک معبد رومی که درقرون چهارم و پنجم میلادی ساخته شده بود ، بنا شد .

در این پروژه تحقیقاتی ، مائوریزو سراچینی Maurizio Seracini که یک مهندس آثار تاریخی محسوب می شود به تیم پژوهشگران دانشگاه های سن دیگو و کالیفرنیا ملحق شده و در ادامه ، پژوهشگران دیگری که دارای تخصص های گوناگون در ارتباط با این حوزه بودند به تیم تحقیقاتی فوق اضافه شدند .

مهمترین این افراد عبارتند از جیان فرانکو مورلی  Gianfranco Morelli از موسسه Geostudi Astier  و وید پتروویچ از موسسه IGERT-TEECH . این افراد موفق شدند با رادارهای اسکن کننده سطح زمین ، بخش های بررسی نشده و حفاری نشده اطراف تعمید گاه سنت جان را مورد مطالعه قرار داده و نقشه آثار موجود در زیر خاک را بررسی و مطالعه کنند . این عمل با استفاده از تکنولوژی ground-penetrating radar انجام شد . در این نقشه برداری مشخص شد که یک راه پله ، دو اتاقک گنبد دار و دیواره های یک تالار در زیر زمین قرار دارد .

این تکنولوژی پژوهشگران را قادر می سازد تا داده های موجود در فضای مورد نظر جهت کاووش و حفاری را پیش از هرگونه عملیات خاکبرداری  به طور کامل بررسی کنند .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا