انجام 480 عنوان پایان نامه پیرامون ابعاد مختلف حج در کشور

براساس بررسی پژِوهشکده حج و زیارت تا اوایل سال ۱۳۹۵ حداقل ۴۷۹‏ پایان ­نامه درباره ابعاد مختلف حج در مراکز دانشگاهی و حوزوی شناسایی شده که البته به علت پاره ای ضعف­ های موجود در سامانه ­های اطلاع ­رسانی و عدم همکاری مناسب برخی مراکز آموزشی-پژوهشی، احتمالا تعداد پایان نامه ­های دفاع شده در این حوزه اندکی بیشتر است.

به گزارش ایسنا، یکی از موضوعاتی که در مراکز دانشگاهی و حوزوی جهان اسلام همواره مورد تحقیق و پژوهش دانشجویان قرار گرفته، شناسایی و بررسی ابعاد «فریضه حج» بوده است.

در حال حاضر صدها مرکز دانشگاهی، حوزوی و پژوهشی درباره موضوعات مختلف اسلامی از جمله حج و زیارت به تحقیق و پژوهش مشغول هستند و پژوهش­های در خور توجهی از سوی این مراکز در ابعاد مختلف حج و زیارت تولید شده است.

امروزه با انبوهی از محصولات تولیدی این مراکز مواجه هستیم، اما این تولیدات به لحاظ عدم اطلاع­ رسانی مناسب، ناشناخته و بی استفاه مانده ­اند و بیشتر آن­ها در قالب پایان ­نامه­ است و حاوی جدیدترین اطلاعات علمی و تخصصی که علاوه بر تازگی مسألة مورد تحقیق، بعضاً دارای ارزش اطلاعاتی زیادی نیز می­ باشند.

آگاهی یافتن از تحقیقات انجام شده، علاوه بر جلوگیری از انجام پژوهش­های تکراری و مشخص کردن محدوده تحقیق، می­ تواند یاری رسان پژوهشگران در یافتن موضوع پژوهش، انتخاب روش تحقیق و یافتن ابزارهای مناسب گردآوری اطلاعات باشد و همه این موارد باعث رشد و شکوفایی آن دانش خواهد شد.

بر این اساس، خدمات پژوهشی پژِوهشکده حج و زیارت با هدف تکمیل بانک اطلاعاتی پژوهشی پژوهشکده، شناسایی پژوهشگران حوزه حج و زیارت شامل دانشجویان و اساتید راهنما و مشاور، شناسایی مراکز دانشگاهی و حوزوی که دارای تحقیقاتی در موضوع حج هستند، برنامه­ ریزی و جهت ­دهی به تحقیقات دانشگاهی که در موضوع حج انجام می ­شوند، جلوگیری از تحقیقات تکراری و ایجاد پایگاه اطلاعاتی و نیز کتابخانه ­ای تخصصی از پایان­ نامه­ های حج و زیارت در پژوهشکده حج و زیارت اقدام به شناسایی و گردآوری پایان نامه های مرتبط با فریضه حج کرده است.

اطلاعاتِ پایان­ نامه­ های­ گردآوری شده در 10 فصل شامل تاریخ، فلسفه و عرفان، قرآن و حدیث، فقه، اخلاق و تربیت، علوم اجتماعی، ادبیات، هنر، بهداشت و پزشکی، امور اجرایی و مدیریتی طبقه­ بندی و تفکیک شده ­اند.

همچنین در هر فصل، اطلاعات پایان ­نامه ­ها بر اساس الفبای نام نویسندگان تنظیم شده است. ذیل هر نویسنده، اطلاعات مربوط به پایان­ نامه شامل عنوان، مقطع تحصیلی، استاد راهنما و مشاور، رشته، دانشکده و دانشگاه و نیز سال دفاع از پایان نامه آمده است. البته در برخی موارد به جهت عدم وجود اطلاعات کامل مأخذشناسی در سامانه های اطلاع رسانی، نواقصی موجود است.

بر اساس نتایج این پژوهش که طی آن ۴۷۹‏ پایان ­نامه شناسایی شده درباره ابعاد مختلف حج بررسی شده اند، تعداد قابل توجهی از پژوهشگران علاقمند به بررسی ابعاد فقهی حج بوده­ اند، به طوری که حدود ۴۵ درصد از پایان­ نامه­ ها به این موضوع اختصاص داده شده است.

۵۵ درصد دیگر پایان­ نامه ­ها به نسبت­‌های نزدیک به هم بین ۹ موضوع دیگر تقسیم شده­ اند. بررسی های ادبی حج در بین این موضوعات، تعداد بیشتری به خود اختصاص داده است. پس از پژوهش‌های ادبی، تحقیقات حوزه علوم اجتماعی (سیاسی، جامعه شناسی، روان شناسی و اقتصادی) و موضوعات مرتبط با امور اجرای و مدیریتی حج در جایگاه های بعدی هستند.

همچنین بررسی مراکزی که پایان­ نامه ها در آنجا دفاع شده نشان می ­دهد که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با انجام ۲۸۲ مورد، حدود ۰‏۶ درصد از پایان ­نامه های تولید شده درباره حج را به خود اختصاص داده­ اند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا