تولید سالانه 725 هزار تن آلاینده در تهران با اختصاص بیشترین سهم به ذرات معلق
دکتر حسین افشین استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف درباره این فهرست تهیه شده محققان و حجم آلایندههای شهر تهران ابتدا گفت: آلودگی هوا پدیده پیچیدهای است که عوامل گوناگونی در کمیت و کیفیت آن تاثیر گذار است. این پدیده محصول جانبی و نامناسب پیشرفت صنعت و تکنولوژی است که متاسفانه پا به پای آن رشد کرده و حال دامنه آن از یک شکل محلی و ملی فراتر رفته و به یک معضل بین المللی و جهانی تبدیل شده است.
وی افزود: نوع سوخت مصرفی، تکنولوژیهای مورد استفاده در منابع آلوده کننده، تکنولوژیهای مورد استفاده برای کاهش آلودگی، وضعیت جوی، موقعیت مکانی، وضعیت هندسی، واکنشهای شیمیایی اتمسفریک، پدیدههای فیزیکی حذف آلایندگی مانند رسوب و ته نشینی، بخشی از عواملی هستند که در شکلگیری و شدت آلودگی هوا نقش مؤثری دارند.
دکتر افشین خاطرنشان کرد: حال سوال اساسی این است که عامل ایجاد چنین وضعیتی چیست؟ اگر قرار باشد مشکل هوای آلوده تهران با تصمیمات کارشناسی و تدابیر درست مدیریتی حل شود، مطمئنا بی درنگ و بدون استفاده از آمارهای صحیح و واضح از عوامل ایجاد چنین وضعیتی میسر نخواهد بود.
وی با اشاره به راهکارهای جلوگیری از آلودگی هوا گفت: اولین گام در این زمینه شناسایی منابع انسانی و طبیعی تولید آلایندههای اتمسفری و دستهبندی آنها با هدف تعیین سهم نسبی این منابع در ایجاد آلودگی در زمانها و مکانهای مختلف است. پس از آن با توجه به اطلاعات حاصله میتوان تاثیر اقدامات و اولویتبندی آنها را تعیین و به تدریج اجرا کرد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه افزود: به همین منظور دانشگاه صنعتی شریف طی قراردادی با شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران مسؤولیت تهیه سیاهه انتشار شهر تهران را برعهده گرفت.
وی خاطرنشان کرد؛ آخرین سیاهه انتشار برای شهر تهران توسط شرکت جایکا ژاپن در سال 82 تدوین شده بود. در صورتی که در کشورهای پیشرفته سیاهه انتشار هر ساله برای هر شهر به روز رسانی میشود. بدون داشتن سیاهه انتشار نمیتوان برنامهریزی علمی دقیقی برای کاهش آلودگی شهرهای کشور داشت.
سرپرست پروژهی تحقیقاتی انتشار این سیاهه با اشاره به تلاشهای یک ساله پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف در این خصوص گفت: این تحقیقات با تلاش حدود ده نفر از دانشجویان دانشکدهی مهندسی مکانیک در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری صورت پذیرفته است. در این سیاهه، میزان آلایندگی وسایل نقلیه در سال 1393 در شهر تهران بررسی و اندازه گیری شده است.
وی افزود: این سیاهه بیانگر مقادیر آلایندههای منتشره ناشی از منابع آلاینده، در یک بازه زمانی و یک موقعیت خاص است و به عنوان یک ابزار مهم و ضروری در اتخاذ تصمیمگیریها در زمینه کاهش و کنترل آلودگی هوا به شمار میرود.
دکتر افشین گفت: بر اساس این پژوهش میزان کل تولید آلایندهها در شهر تهران از منابع ساکن و متحرک 725 هزار تن در سال تخمین زده شده است.دکتر افشین خاطرنشان کرد: نتایج نشان میدهد سهم منابع متحرک 85 درصد و سهم منابع ساکن 15 است. بنابراین منابع متحرک سهم اصلی در آلودگی شهر تهران را دارند و از بین منابع آلاینده آنچه همیشه برای شهر تهران در حالت اضطرار قرار میگیرد، ذرات معلق است.
به گزارش ایسنا،وی در ادامه با اشاره به سهم وسایل نقلیه مختلف در انتشار سالانه ذرات معلق در شهر تهران، خودروهای دیزلی و موتورسیکلتها را به عنوان آلایندههای اصلی در انتشار PM (ذرات معلق) اعلام کرد و در این خصوص گفت: بعد از خودروهای دیزلی و موتورسیکلتها، اتوبوسهای بخش خصوصی و پس از آن اتوبوسهای شهرداری بیشترین سهم را در تولید ذرات معلق دارا هستند.
استادیار دانشکده مهندسی مکانیک در پایان صحبتهایش گفت: همانطور که مشاهده میشود به کمک سیاهه انتشار اطلاعات دقیقی از میزان آلاینده منتشر شده بدست آمده است و مسئولین و متخصصان این حوزه با کمک نتایج به دست آمده میتوانند راهکارهای لازم را به کار گیرند. وی همچنین افزود: دانشگاه صنعتی شریف این آمادگی را دارد تا سیاهه انتشار کلیه کلان شهرهای ایران را محاسبه کند تا به کمک آن بتوان تصمیمهای کارشناسی مناسبی برای کاهش آلودگی در کلان شهرها اتخاد کرد.
No tags for this post.