تشخیص آنلاین و تخصصی اوتیسم بدون مراجعه به پزشک

هومن مصطفوی، دانشجوی رشته نرم افزار، یکی از اعضای این طرح در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: نتیجه تحقیق های جهانی پیرامون تشخیص و بررسی اوتیسم نشان داده که روزانه میزان این بیماری در حال افزایش است. اهمیت تشخیص و درمان به موقع این بیماری باعث شد تا ما به فکر ساخت چنین سیستم خبره بیافتیم؛ این سیستم  می تواند کمک زیادی به تشخیص و غربالگری زود هنگام اوتیسم کند.

وی به کم بودن مراکز و متخصصان غربالگری اوتیسم در کشور اشاره کرد و افزود: این سیستم آنلاین(سیستم آنلاین خبره ارزیابی مقدماتی اوتیسم) از طریق مرورگر تارنما(وب) در اختیار تمامی کاربران قرار دارد بنابراین والدین می توانند با استفاده از این سیستم و بدون نیاز به مراجعه به متخصص، ارزیابی اولیه ای از وضعیت فرزند خود داشته باشند.

این سیستم آنلاین از طریق مرورگر تارنما(وب) در اختیار تمامی کاربران قرار دارد بنابراین والدین می توانند با استفاده از آن و بدون نیاز به مراجعه به متخصص، ارزیابی اولیه ای از وضعیت فرزند خود داشته باشند.

وی درباره قابلیت ها و ویژگی های این سیستم اظهار کرد: این سیستم می تواند با استفاده از داده های جمع آوری شده و الگوریتم‌های پیشرفته، درصد احتمال اوتیسم را با دقت بالا محاسبه کند. برای این منظور والدین باید به سوال های پرسش نامه که روی سایت در اختیارشان قرار می گیرد پاسخ دهند. سپس با توجه به پاسخ سوال ها در صد احتمال ابتلا به اوتیسم محاسبه و درسیستم ذخیره می شود.

وی تصریح کرد: همچنین در این سیستم امکان ارتباط با موسسه های فعال در زمینه اوتیسم برای کاربران وجود دارد. کاربران می توانند اطلاعات موسسه های عضو در سیستم را مشاهده کرده و یک موسسه را انتخاب کنند و در صورت لزوم با برقراری تماس با این موسسه اقدام بعدی در زمینه ارزیابی و درمان را انجام دهند.

وی یاد آور شد: سیستم های ماشین اسباب بازی هوشمند، طبقه بندی صدا، ربات طوطی، تحلیل الگوی حرکت، لامپ های توجه اشتراکی، کارت بازی اسمی نیز هم اکنون در حوزه مدلسازی، درمان و غربالگری اوتیسم مورد مطالعه و آزمون قرار گرفته اند.

گفتنی است این طرح به سرپرستی دکتر هادی مرادی در حال انجام است.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا