افزایش ماندگاری رایحه معطر بر لباس‌

امروزه تولید الیاف معطر و خوشبو پاسخی برای تمایل مصرف کنندگان به حفظ بهداشت، طراوت و حس پاکیزگی است. معطر سازی الیاف به ویژه در بخش های خاصی از صنعت نساجی مانند پوشاک ورزشی، لباس زیر، جوراب و کفش اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

انجام مطالعه های مختلف در سراسر جهان در این خصوص موید تاثیر قابل توجه انواع رایحه های خوش بر افزایش انگیزه انرژی و حالت روانی مطلوب افراد است از اینرو استفاده از مواد عطر آگین می تواند سبب تاثیر های روحی فراوان بر مصرف کنندگان شود.

معمولا استفاده خالص از عطرها با روش اسپری کردن باعث می شود کمتر از یک هفته بوی خوش عطر از روی لباس ها از بین برود از اینرو برای  افزایش ماندگای مواد معطر روی الیاف پارچه، خوشبو سازی لباس ، کنترل میزان رهایش و کارایی آنها، نانو کپسول های معطر پیشنهاد می شود.

نانو کپسول های معطر روی سطح پارچه ها پوشش داده می شوند؛ دیواره نانو کپسول از جنسی انتخاب شده است که در اثر سایش یا فشار مکانیکی شکسته شده و عطر داخل کپسول را رها و پارچه را معطر می کند.

در این فناوری برای پایداری و افزایش ماندگاری عطر روی پارچه ها از روش نانو کپسوله کردن عطر استفاده شده است

از سوی دیگر ساختار شیمیایی دیواره خارجی نانو کپسول با الیاف کتانی برهمکنش مناسبی برقرار کرده و پوشش دهی مناسب نانو کپسول ها روی الیاف پارچه صورت می گیرد؛ با نانویی کردن کپسول های معطر، میزان رهایش عطر در اثر تخریب هریک از کپسول های کاهش یافته و ماندگاری عطر روی الیاف مورد استفاده افزایش می یابد.

از سوی دیگر با کاهش اندازه کپسول تا حد نانو، میزان برهمکنش کپسول ها با الیاف افزایش می یابد و بهتر روی نسوج قرار می گیرد.

این فناوری روی پوشاک ورزشی(از بین رفتن بوی بد و عرق)، کفی کفش و کتانی، کوسن مبل، پرده، فرش، روتختی و پارچه مبلمان کاربرد دارد.

در این فناوری برای پایداری و افزایش ماندگاری عطر روی پارچه ها از روش نانو کپسوله کردن عطر استفاده شده است؛ با استفاده از این روش از فرار بودن عطر جلوگیری و با فشردن و اعمال فشار مکانیکی، پارچه رایحه معطر می شود.

در این فناوری طی تهیه نانو کپسول ها از عواملی استفاده شد که میزان رهایش ماده عطر از میان دیواره کپسول را کاهش داد؛ تاکنون با قرار دادن ماده معطر داخل نانو کپسول، افزایش ماندگاری پارچه تا حدود یکسال اثبات شده است.

همچنین رایحه معطر الیاف با شست و شو از بین نمی رود؛ پس از چندین بار شست و شو پارچه هنوز رایحه خوش آنها حفظ می شود.

هم اکنون اجزای اصلی تشکیل دهنده این نانو کپسول در داخل کشور وجود دارد و به راحتی قابل دسترس است. قیمت تمام شده این محصول نیز نسبت به نمونه مشابه خارجی بسیار پایین تر است.

گفتنی است این طرح توسط سپیده خویی و زهرا کچویی انجام شده است.

 

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا