چاقي و اثرات آن بر مغز

چاقي و اعتياد به مواد غذايي
افزايش وزن ممکن است واکنش مغز به لذت بردن از غذاهاي شيرين و چرب را از بين برده و در نتيجه بيش از زماني که لاغر هستيم به مصرف کيک و کلوچه تمايل داشته باشيم. در حقيقت، اين شرايطي مشابه با افراد معتاد است که به تدريج و براي کسب رضايت، دوز بيشتري از مواد مخدر را مصرف مي کنند. طي مطالعه‌اي که در نشريه "نوروساينس" منتشر شده، پژوهشگران مغز زناني که يک نوشيدني شيرين مصرف کرده بودند را اسکن کردند. آنها دريافتند نوشيدني شيرين ناحيه‌اي از مغز که "استرياتوم" ناميده مي شود را فعال مي کند. شش ماه بعد و در شرايطي که بر وزن برخي از شرکت کنندگان افزوده شده بود، اين اسکن بار ديگر انجام شد. نتايج اسکن دوم در مقايسه با اسکن نخست نشان داد مغز افراد چاق واکنش کمتري نسبت به مصرف نوشيدني شيرين نشان مي دهد.

چاقي و تمايل آني براي خوردن مواد غذايي
بنابر نتايج پژوهشي که در سال 2010 انجام شد، ناحيه‌اي از مغز به نام "اوربيتوفرانتال کرتکس" که مسئول فعاليت آني و بدون انگيزه قبلي انسان است در کودکان چاق نسبت به کودکان لاغر کوچکتر است. هرچه اندازه اين بخش کوچکتر باشد احتمال مصرف مواد غذايي به صورت آني بيشتر است. اگرچه اين مطالعه يک پيوند علت و معلولي را ثابت نکرده، اما ممکن است چاقي کودکان موجب کاهش اندازه ناحيه اوربيتوفرانتال کرتکس در آنها شود. همچنين، چاقي به عنوان عاملي اثرگذار بر سيستم ايمني شناخته مي شود که التهاب را در بدن افزايش مي دهد. اين افزايش التهاب ممکن است به چرخه‌اي معيوب و آسيب ديدن بخش‌هايي از مغز منجر شود که اين مساله نيز مي تواند به مصرف بيش از اندازه مواد غذايي و چاقي بيشتر منجر شود.

چاقي و افزايش خطر زوال عقل
چربي شکمي بيشتر با کاهش حجم مغز در بزرگسالان ميانسال مرتبط است. به گفته دانشمندان، چربي اضافي مي تواند به التهاب بيشتر منجر شود که سطح استرس را افزايش مي دهد و اين مساله بر مغز اثرگذار است. چربي شکمي که به نام چربي احشايي نيز شناخته مي شود هورمون‌هايي منحصر به فرد را آزاد مي کند که ممکن است به شيوه متفاوت نسبت به هورمون‌هاي آزاد شده از چربي‌هاي ديگر مانند چربي زير پوستي، بدن انسان را تحت تاثير قرار دهد. مطالعات مختلف نشان داده‌اند که خطر زوال عقل در افرادي که داراي حجم مغز کوچتري هستند، بيشتر بوده و اين افراد نتايج ضعيف‌تري در تست‌هاي شناختي کسب مي کنند.  

رژيم غذايي يويويي و خطر افزايش مصرف مواد غذايي
 فعاليت‌هاي مغز تنها با افزايش وزن تحت تاثير قرار نمي گيرند، بلکه کاهش وزن نيز مي تواند شرايط مشابهي را ايجاد کند. رژيم غذايي ممکن است چگونگي واکنش مغز به استرس را تغيير دهد و اين مساله به پرخوري منجر شود. طي مطالعه‌اي که در سال 2010 انجام شد، دانشمندان با اتخاذ رژيم غذايي براي موش‌ها کاهش 10 تا 15 درصدي وزن آنها را موجب شدند. سپس، آنها اجازه دادند تا موش‌ها وزن از دست رفته را جبران کنند. با اين وجود، هنگامي که موش‌ها در شرايط استرس‌زا قرار مي گرفتند، غذاي بيشتري نسبت به موش‌هايي که تحت رژيم نبودند، مصرف مي کردند.

چاقي و آسيب ديدن حافظه
به گزارش آریا،چاقي حداقل براي زنان يائسه ممکن است موجب اختلال در حافظه شود. نتايج تست حافظه 8 هزار و 745 زن در بازه سني 65 تا 79 سال طي مطالعه‌اي در سال 2010 مورد بررسي قرار گرفت. بر همين اساس، پژوهشگران دريافتند که يک واحد افزايش در "شاخص توده بدن" (BMI ) شرکت کنندگان با کاهش يک واحدي از تست حافظه 100 نمره‌اي همراه است. هورمون‌هايي که توسط چربي آزاد مي شوند مي توانند حافظه را تحت تاثير قرار دهند. اين هورمون‌ها موجب التهاب مي شوند که بر ادراک تاثير گذار است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا