بررسی ساختار کانی شناسی تپه سرخ اصفهان

كانسار روی، سرب (نقره) تپه سرخ با سنگ میزبان سیلتستون، دولومیت و توف به سن كرتاسه زیرین در بخش شمالی رشته ایرانكوه در جنوب اصفهان قرار دارد. كانی های سولفیدی در این كانسار شامل اسفالریت، گالن، تتراهدریت، پیریت و به مقدار كمتر كالكوپیریت، بورنیت و ماركازیت است. كانی های باطله نیز بیشتر شامل دولومیت، كوارتز و باریت است.

حضور بافت هایی چون پیریت فرامبوییدال، چین خوردگی سیلتستون حاوی مواد آلی همراه با لامیناسیون سولفیدی در رخساره سولفیدی لایه ای غنی از مواد آلی و ساختارهای دیاژنزی مانند لودكست در سیلتستون میزبان نمایانگر رخداد كانه زایی در زمان رسوب گذاری دیاژنز است.

رخساره های سولفیدی دیده شده در این كانسار را می توان بر پایه ساخت و بافت و موقعیت قرارگیری آنها نسبت به گسل عادی همزمان با رسوب گذاری به رخساره های رگه، رگچه ای، لایه ای و توده ای دسته بندی كرد. دگرسانی دولومیتی، سیلیسی، از دگرسانی های اصلی دیده شده به همراه كانه زایی سولفیدی است. بیشترین شدت دگرسانی و كانه زایی سولفیدی همراه آن در مجاورت گسل عادی رخ داده است. به طوری كه با دور شدن از گسل از شدت دگرسانی و كانه زایی كاسته می شود.

مطالعات ژئوشیمیایی گویای آن است كه سیال كانه دار ماهیت اكسیدان دارد كه پس از رسیدن به واحدهای میزبان دارای مواد آلی، احیا شده و عناصر همراه آن به صورت سولفید نهشته شده اند. مطالعه عناصر فرعی و كمیاب موجود در فازهای سولفیدی در رخساره های كانیایی مختلف نشان دهنده آن است كه سیال كانه دار، یك سیال واحد با تركیب شیمیایی مشابه بوده است.

حضور بافت هایی چون پیریت فرامبوییدال، چین خوردگی سیلتستون حاوی مواد آلی همراه با لامیناسیون سولفیدی در رخساره سولفیدی لایه ای غنی از مواد آلی و ساختارهای دیاژنزی مانند لودكست در سیلتستون میزبان نمایانگر رخداد كانه زایی در زمان رسوب گذاری دیاژنز است. در حالی كه كانه زایی در سنگ میزبان دولومیت ناحیه ای به دلیل رخداد جانشینی دولومیت گرمابی در دولومیت ناحیه ای، در دیاژنز كم ژرفا صورت گرفته است.

بنابراین می توان گفت که كانسار تپه سرخ با توجه به داشتن ویژگی هایی از جمله تشكیل در محیط زمین ساختی كششی، وجود سنگ میزبان سیلتستونی و دولومیتی و رخداد انواع رخساره های سولفیدی رگه رگچه ای، لامینه و توده ای، همانند كانسارهای نوع سدكس است.

منبع: مینا بویری كناری، ابراهیم راستاد، محمد محجل، علی ناكینی، معصومه حق دوست، 1394. ساخت و بافت، كانی شناسی و چگونگی تشكیل رخساره های سولفیدی در كانسار روی- سرب- (نقره) تپه سرخ با سنگ میزبان آواری- كربناتی، جنوب اصفهان، فصلنامه علوم زمین، سال بیست و پنجم، شماره 97.

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا