تاخیر در عصر یخبندان به واسطه گرمایش زمین

بر اساس مطالعات جدید، تغییرات آب و هوایی ایجاد شده توسط بشر، به خصوص افزایش بیش از حد میزان کربن دی اکسید و دیگر گازهای گلخانه ای در جو کره زمین، وقوع عصر یخبندان بعدی در کره زمین را در حدود صد هزار سال به تاخیر انداخته است. لازم است بدانید که معمولا عصر یخبندان در زمین هر 50 هزار سال یک بار به وقوع می پیوندد.

حتی بدون در نظر گرفتن تغییرات آب و هوایی تولید شده توسط انسان نباید انتظار داشت که عصر یخبندان جدید زودتر از 50 هزار سال آینده به وقوع بپیوندد.

اندری گانوپولسکی (Andrey Ganopolski) به عنوان راهبر این تحقیق به همراه همکارانش با به کار گیری یک مدل پیشرفته کامپیوتری به ترکیب داده های اتمسفری، اقیانوسی و همچنین اطلاعاتی در زمینه انتشار گازهای کربنی و ورقه های یخی پرداختند.  این تیم تحقیقاتی با استفاده از این روش توانسته اند تا تاثیرات انتشار گاز کربن دی اکسید به واسطه انسان را بر روی حجم یخ های نیم کره شمالی کره زمین بررسی کنند.

گانوپولسکی در طی بیانیه ای اعلام کرد که:«حتی بدون در نظر گرفتن تغییرات آب و هوایی تولید شده توسط انسان نباید انتظار داشت که عصر یخبندان جدید زودتر از 50 هزار سال آینده به وقوع بپیوندد. این امر باعث منحصر به فرد شدن دوره زمین شناسی حال حاضر یعنی هولوسن شده است زیرا فاصله بین وقوع عصر یخبندان در این دوره بسیار طولانی تر از دوره های زمین شناسی گذشته خواهد شد.»

او در ادامه بیان کرد که :«علاوه بر این، مطالعه ما نشان داد که تولید گازهای گلخانه ای اضافی ناشی از سوختن نفت، زغال سنگ و گاز در به تاخیر انداختن عصر یخبندان نیز بسیار موثر بوده است. سخن آخر این که ما در حال حاضر از وقوع یک دوره یخبندان در کره زمین پرش کرده ایم و همین امر در طول تاریخ کره زمین بسیار بی سابقه است.»

منبع: Engadget

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا