مصرف ناکارای انرژی درگلخانه‌های ایران

کشت گلخانه ای به دلیل تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصول تولیدی و صرفه جویی در مصرف آب امروزه اهمیت فراوانی برای کشورهای خشک و نیمه خشک دارد. با توجه به اینکه ایران در منطقۀ کم آبی در جهان قرار دارد و همچنین از آن جا که 92 درصد آب مصرفی در کشور مربوط به بخش کشاورزی است، حرکت به سمت این نوع کشت می تواند برای کشور بسیار مهم باشد.

اما مصرف زیاد انرژی در تولیدات گلخانه ای از یک سو و محدودیت و پایان پذیر بودن انرژی از سوی دیگر از چالش های اساسی فراروی بشر است. بنابراین افزایش عملکرد و تولیدات گلخانه ای بدون درنظرگرفتن انرژی مصرفی تقریباً بی معنی به نظر می رسد. با توجه به مصرف زیاد انرژی درتولید محصولات گلخانه ای، بررسی میزان مصرف انرژی، شاخص های انرژی در تولیدات گلخانه ای، و کارایی انرژی واحدها اهمیت فراوان دارد.

مصرف زیاد انرژی در تولیدات گلخانه ای از یک سو و محدودیت و پایان پذیر بودن انرژی از سوی دیگر از چالش های اساسی فراروی بشر است

در همین خصوص پژوهشگرانی از دانشگاه های زابل، زاهدان و تهران به منظور بررسی و تعیین میزان مصرف انرژی در گلخانه های تولید خیار استان تهران با استفاده از شاخص های مربوطه، مطالعه ای را در سال 1391 به انجام رسانده اند.

اطلاعات لازم برای انجام این مطالعه شامل اطلاعات مربوط به میزان بذر مصرفی، تعداد ساعات نیروی کار استفاده شده، تعداد ساعات استفاده از ماشین ها، میزان برق مصرفی،کودهای شیمیایی، سموم مصرفی، و میزان آب و سوخت مصرفی هستند با استفاده از تکنیک مصاحبۀ حضوری و همچنین تکمیل 160 پرسشنامه از گلخانه های تولید خیار در استان تهران جمع آوری شده است.

نتایج این مطالعه که در نشریه علمی پژوهشی «مهندسی بیوسیستم ایران» منتشر گردیده است، حاکی از آن است که درصد بالایی از گلخانه های بررسی شده، کارایی لازم را  نداشته و افزایش در مصرف نهاده ها در واحدهای فوق بر افزایش در تولید این واحدها پیشی گرفته و سبب کاهش کارایی انرژی شده است و بدیهی است که  این امر خسارت های جبران ناپذیری را به دلیل استفادۀ نامناسب از منابع به محیط زیست وارد می کند .

لذا مجریان این پژوهش پیشنهاد نموده اند که با بهبود عملیات مدیریتی در استفادۀ بهینه از نهاده هایی مانند سوخت دیزل، کودها وهمچنین با ارتقای آگاهی های عمومی مصرف کنندگان دربارۀ اهمیت انرژی های مصرفی، این واحدهای تولیدی در مسیر مصرف منطقی و به موقع انرژی واستفاده از روش های صرفه جویی انرژی در جهت کاهش تلفات انرژی و افزایش عملکرد در واحد سطح گام بردارند.

همچنین بنا بر نظر این محققین، مسئولان می توانند با فراهم کردن خدمات توسعه ای و ترویجی ازطریق گسترش روش های اعمال شده در واحدهای کارا و ارتقای دانش مدیریت و تجربه در میان واحدها، نحوۀ استفادۀ بهینه از نهاده ها را ازطریق واحدهای نمونه به سایر واحدها آموزش دهند.

منبع: اسفنجاری کناری، ر.، شعبان زاده، م.، جانسوز، پ و امیدی، ا. 1394. بررسی کارايی مصرف انرژی در گلخانه های توليد خيار استان تهران. مهندسی بيوسيستم ايران، دورۀ 46 , شمارۀ 2: 134-125.

 لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا