مطالعه طرح بازیابی فرهنگ ایرانی- اسلامی طراحی شهری انجام شد

 دکتر محمدرضا پورجعفر استاد ومحقق دانشگاه تربیت مدرس با پشتیبانی مادی ومعنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشورمطالعه این طرح را انجام داد.
هدف اصلی این پژوهش، بازیابی و اکتشاف فرهنگ ایرانی – اسلامی طراحی شهری و به بیانی دیگر، درک فرهنگ فراموش شده واژگان خودمانی و ایرانی – اسلامی است، دستیابی به این مهم از طریق استنتاج ادبیات موضوع از تجزیه و تحلیل مصداق های موجود در پیش از ورود اسلام و پس از آن میسرشده است. 
آنچه امروزه در طراحی شهری ایران، بیشتر ملاک عمل است، مبانی و فرهنگ مطرح شده توسط صاحب نظرانی است که با نگاه به مسائل مطرح درغرب و نه اصول و مبانی نشات گرفته از مطالعه مصداق های با ارزش ایرانی اسلامی تهیه شده است. به زبانی دیگر، ادبیات طراحی شهری موجود بیشتر براساس ترجمه کتب انتشار یافته و کلید واژگان طراحی شهری درغرب است، در این ارتباط می توان بعنوان نمونه به فرهنگ واژگان طراحی شهری کوین لینچ که بسیاری به آن ارجاع می کنند، اشاره کرد.
در این طرح سعی شد تا فرهنگ طراحی شهری شیراز قدیم به عنوان نمونه، مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد، در نهایت کلیدواژه هایی از ویژگی های فرهنگ طراحی شهری ایرانی اسلامی این مکتب و چگونگی کاربرد آن ها در گذشته تشریح و تعیین شد، نتایج کار می تواند به عنوان نمونه در شکل گیری راهنمایی هویت بخش در طرح های جامع، تفصیلی و دیگر پروژه های طراحی شهری در شهر شیراز و بسیاری از شهرهای استان فارس مورد بهره گیری قرار گیرد.
به گزارش ایرنا از صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران،گزارش طرح پژوهشی مذکور در دروس مبانی طراحی شهری و سیر اندیشه های شهرسازی با رویکرد ایرانی – اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد طراحی شهری و برنامه ریزی شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا