یکپارچه‌سازی داده‌های تحقیقاتی کشور در پژوهشکده انگور ملایر

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر گفت: ایجاد بانک اطلاعات جامع از متخصصان و تحقیقات کاربردی آنها و تجمیع و یکپارچه‌سازی داده‌های تحقیقاتی کل کشور یکی از اموری است که گروه‌های مختلف آموزشی در پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر به آن می‌پردازند.

دکتر حمید نوری، روز سه‌شنبه، 22 دی ماه در نشست مدیران و پژوهشگران وزارت جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی کشور در پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر، نقش انگور را در اقتصاد مقاومتی استراتژیک خواند و افزود: در شرایط اقتصادی امروز، تمرکز مالی بودجه‌های تحقیقاتی امری ضروری است و لازمه آن تمرکز اطلاعات تحقیقاتی و ایجاد بانک علمی است.

وی اظهار کرد: با بررسی آزمایشگاه‌های سراسر کشور و تعیین اهداف کاربردی و مورد نیاز بخش خصوصی و در نهایت تعیین اولویت‌ها، می‌توان منابع مالی را به دقت و به دور از تکرار به محققان برتر پژوهشکده‌های وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور اختصاص داد.

نوری ادامه داد: یکی از اهداف اصلی جلسه این است که یک بانک اطلاعاتی انسانی – تخصصی تشکیل شود تا بدانیم محققان در حال حاضر به چه تحقیقاتی می‌پردازند و برای آینده چه برنامه‌هایی دارند.

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را خوب توصیف کرد و گفت: نیاز به تشکیل یک کمیته علمی متشکل از اساتید، متخصصان اجرایی – تحقیقاتی جهادکشاورزی و کشاورزان با تجربه احساس می‌شود که هر کار تحقیقاتی در کشور، در صورت صلاحدید و تائید این کمیته و کارگروه‌های تخصصی آن انجام پذیرد.

نوری بر تشکیل کارگروه‌های تخصصی تاکید کرد و گفت: این کارگروه‌ها باید به صورت تخصصی موضوعات را با زمان‌بندی معین پیگیری کرده و به نتایج کاربردی برسانند. نواقص موجود باید رفع شوند و این همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی و انجمن خشکبار ایران و بخش‌های خصوصی را می‌طلبد.

لزوم توجه به اقتصادی‌سازی باغات

رمضان رویین‌تن، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی نیز ضمن تشکر از میزبانی دانشگاه ملایر هدف وزارت جهاد کشاورزی در بحث باغبانی را اصلاح باغات موجود، توسعه گلخانه‌ها و باغ‌ها در اراضی شیب‌دار دانست.

رویین‌تن گفت: اقتصادی‌سازی باغات یکی از مسائلی است که باید در رأس امور قرار گیرد و با توجه به هزینه‌ها و شرایط اقلیمی میزان تولید در واحد زمان را بالا ببریم و این نیازمند دانش است تا در چارچوب اقتصاد مقاوتی چهار ویژگی درون‌زا، دانش‌بنیان، مشارکت مردم و برون‌زا را داشته باشند.

وی افزود: طبق آمارهای به دست آمده اکنون حدود 290 هزار هکتار از سطح اراضی زیرکشت کشور انگور است و این محصول کاملا اقتصادی و استراتژیک از اولویت‌های باغبانی و کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است. با توجه به ارزش این محصول، سطح زیرکشت و پتانسیل آن، تولید کنونی کافی نیست؛ اما پتانسیل‌هایی وجود دارد که باید به بهترین شکل ممکن از آنها بهره‌مند شد.

رویین‌تن بهترین، کم‌هزینه‌ترین و مفیدترین کار را افزایش دانش فنی دانست و گفت: همیشه مشکل کم‌آبی نیست و در مواردی آبیاری بیش از حد لازم به باغات آسیب می‌رساند. اینجاست که نیاز به مدیریت تلفیقی نمایان می‌شود و هر اقدامی در باغ باید توسط مدیریت تلفیقی باغات صورت گیرد و اگر مدیریت تلفیقی باغات نباشد، نمی‌توان کاری از پیش برد.

غلامحسین تقوی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر نیز گفت: شهرستان ملایر با توجه به جایگاهش در تولید انگور در کشور، 58 درصد تولید انگور را به خود اختصاص داده است.

تقوی مسائل و مشکلات انگور و کشمش شهرستان را مطرح کرد و افزود: در بحث تولید، روش‌های آبیاری به روش غرقابی صورت می‌گیرد و در مباحث داشت، نگهداری و فرآوری انگور و نیز در زمینه صنایع تبدیلی آن مشکلاتی وجود دارد و نیاز به استفاده از طرح‌های پژوهشی منسجم و هدفمند در این زمینه کاملا مشهود است.

به گزارش ایسنا، نشست مدیران و پژوهشگران وزارت جهادکشاورزی و مراکز تحقیقاتی کشور با حضور مهندس رمضان رویین‌تن، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، دکتر نوری، سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر، دکتر نجاتیان، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی قزوین، دکتر عبادی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، تقوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر و مدیران وزارت جهاد کشاورزی با موضوع سازماندهی و همکاری پژوهشی در حوزه کاربردی و معرفی ارقام برتر مقاوم به سرما و بیماری‌ها در مناطق مختلف کشور و ارقام پیشنهادی برای کشت دیم در اراضی شیب‌دار در دانشگاه ملایر برگزار شد

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا