چه کشورهایی بیشترین سرمایه‌گذاری را بر روی فضا می‌کنند؟

 

آژانس فضایی امریکا (ناسا) از زمان تاسیسش در سال 1958 و از نخستین فرود بر روی ماه تا احداث ایستگاه فضایی بین‌المللی، در زمینه تفحص فضا پیشگام بوده است.

سرمایه‌گذاری ایالات متحده بر روی تحقیقات فضایی در طول اوج‌گرفتن رقابت فضایی با روسیه از 0.1 درصد در سال 1958 به 4.4 درصد در سال 1966 رسید.

این افزایش با رقابت جهانی برای رسیدن به ماه همزمان بود که جان اف کندی به ملت امریکا وعده اد ایالات متحده پیش از سال 1970 انسان را بر روی ماه فرود خواهد آورد.

پس از فرود نیل آرمسترانگ بر روی ماه در سال 1969، هزینه‌های امریکا بر روی تفحص فضایی افت کرد و در سال 1975 به زیر یک درصد رسید. سرمایه‌گذاری برروی فضا طی سال‌ها همچنان کاهش یافت و کمتر در اولویت‌های لوایح بودجه‌ دولت این کشور قرار گرفت و تا سال 2013، 0.23 درصد تولید ناخالص ملی بر روی فضا هزینه شد.

گرچه کشورهای OECD بیشترین میزان بودجه را در سطح دنیا به فضا اختصاص می‌دهند، اقتصادهای BRIC سرمایه‌گذاری خود بر روی فضا را بین سال‌های 2008 و 2013 افزایش دادند. بودجه فضایی روسیه در طول این بازه زمانی 144 درصد رشد کرد و این موضوع روسیه را در زمینه هزینه بر روی بودجه فضا برجسته کرده است.

دولت روسیه در تلاش برای مدرنیزه‌کردن و بسط‌دادن زیرساخت و توانایی فضایی این کشور تا سال 2020،  بودجه آژانس فدرال فضایی روسیه را افزایش داد.

با این حال، رقابت سنتی بین امریکا و روسیه بر سر تفحص فضا احتمالا کاهش خواهد یافت و هر دوی این کشورها بر روی طرح‌هایی برای ساخت یک ایستگاه فضایی جدید پس از بازنشستگی ایستگاه بین‌المللی فضایی در سال 2024 به توافق دست یافته‌اند.

نمودارهای زیر کشورهای پیشرو در زمینه سرمایه‌گذاری فضایی را نشان می‌دهند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا