اجازه سیاسی کاری و مصلحت اندیشی را به بهانه حمایت از کشاورزی نداریم

به گزارش روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، عیسی کلانتری یاداور شد که امنیت آبی حافظ امنیت ملی است .از کل آبهای فسیلی مقدار 180 میلیارد متر مکعب آب شیرین بوده که ما در این سالها 130 میلیارد متر مکعب آن را برداشت کرده ایم . قدرت تجدید پذیری آبهای زیر زمینی کشور اینک به 33 میلیارد مترمکعب رسیده که در حال حاضر برداشت ما 61 میلیارد آن است که این رویه برداشت واقعا تاسف بار است.
وی افزود: از یک سو تجدید پذیری آبهای زیر زمینی بسیار محدود شده و از سوی دیگر میزان برداشت ها دو برابر تزریق آب به زیر زمین است که بدون شک مشکلات متعددی را شاهد خواهیم بود.
کلانتری در خصوص عوامل موثر بر روند خشکی دریاچه یاد آور شد: در حالی که افت بارندگی سهم 18 درصدی در روند خشکی دریاچه داشته، سوء مدیریت از سهم تاثیر 82 درصدی برخوردار است و امروز ما موظفیم آبی را که از دریاچه به یغما رفته است به آن باز گردانیم.
کلانتری خاطرنشان کرد:به عنوان یک آذری خود را مدیون رییس جمهوری می دانم چرا که بی تردید وی نیازی به چند صد هزار رای این منطقه نداشت تا به خاطر رای، حمایت از احیای دریاچه ارومیه را مطرح کند بلکه به خاطر مسائل استراتژیکی و امنیتی احیای دریاچه ارومیه را مطرح کرد.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارمیه در بخش دیگر از سخنان خود پیرامون اقدامات مهم ستاد از خرید دو دستگاه تی بی ام ( دستگاه حفر کانال ) به ارزش 45 میلیون یورو برای حفر کانال انتقال آب زاب خبر داد و افزود: با نصب یکی از دستگاه ها تاکنون 650 متر تونل حفر شده و دستگاه دیگر نیز به زودی وارد کشور می شود تا کارها سریعتر پیش رود تا طبق برنامه در سال 98 بتوانیم آب زاب را به دریاچه منتقل کنیم.
وی با اشاره به اتمام طرح اتصال زرینه رود به سیمینه رود، پیشرفت 97 درصدی سد پسوه که 200 میلیون مترمکعب آب به دریاچه جاری می کند و رضایت از مراحل اجرایی سد چراغ ویس و کانال جلدیان گفت: بوته کاری هایی که در سال گذشته صورت گرفته حدود 20 درصد مانع حرکت ریزگردها شده است. 
کلانتری با اشاره به اقدام مناسب مسدود سازی چاه های غیرمجاز گفت: خوشبختانه هزارحلقه چاه غیر مجاز در استان آذربایجان شرقی و 300 حلقه در آذربایجان غربی مسدود شده است. این اقدام در راستای حمایت منطقی از معیشت پایدار کشاورزان این خطه انجام شده است بنابراین مخالفت هایی که حاکی از دفاع غیر منطقی از کشاورزان حوزه دریاچه می شود، محلی از اعراب ندارد.
*** دریاچه ارومیه 
دریاچه ارومیه، بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. آب این دریاچه بسیار شور است و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود. عمیق ترین نقطه آن 16 متر بوده است. 
این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است، اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه ای تلاش می کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا