کاهش استرس سفر به مریخ با هدست واقعیت مجازی

از هدست های واقعیت مجازی به عنوان یکی از نوظهورترین فناوری های روز دنیا یاد می شود که هر روز طرفداران بیشتری پیدا می کند. این فناوری تا آن حد از جذابیت برخوردار شده که از آن به عنوان یکی از پر سر و صداترین فناوری های نوظهور در نمایشگاه امسال تجهیزات الکترونیکی مصرفی (CES) لاس وگاس یاد می شود.

اکنون یکی از دانشمندان پیشین ناسا در نظر دارد تا از این نوآوری برای کاستن از استرس فضانوردانی استفاده کند که در آینده راهی سفر پرمخاطره و هیجان انگیزی همچون مریخ می شوند.

این پروژه که از مدتی پیش آغاز شده توسط مرکز تحقیقاتی Canadian High Arctic قطب شمال اداره می شود. محققان در این پروژه ساکنان ایستگاه هشدار CFS Alert را به کار گرفته اند. این ایستگاه در واقع شمالی ترین و نزدیکترین اقامتگاه دائمی به قطب شمال زمین محسوب می شود که تنها 817 کیلومتر از آن فاصله دارد.

این افراد با استفاده از هدستهای واقعیت مجازی تصاویر دیدنی از استرالیا، ایرلند و انگلیس را مشاهده می کنند.

هدف از این پروژه پیدا کردن راههای مؤثر برای حفظ و حتی ارتقای سلامت روانی فضانوردانی است که در آینده راهی سفرهای طولانی مدتی همچون مأموریت مریخ می شوند.

جی باکی از فضانوردان سابق ناسا این پروژه را هدایت می کند.

شرکت خصوصی Mars One اعلام کرده که در آینده نزدیک سفر بی بازگشت به مریخ را آغاز می کند، سفری که طی آن چند فضانورد منتخب راهی سیاره سرخ می شوند. این افراد به این شرط راهی مریخ می شوند که راهی برای بازگشت به زمین وجود ندارد.

همچنین ناسا در نظر دارد که در دو دهه آینده نخستین سری از فضانوردانش را راهی این سیاره کند، سفری که البته با بازگشت به زمین همراه خواهد بود.

اکنون به نظر می رسد نوآوری استفاده از هدست واقعیت مجازی به فضانوردانی که در این نوع مأموریتها شرکت می کنند کمک می کند تا شرایط به مراتب راحت تری را تجربه کنند.