رکوردی جدید در مقاومت فلزات

دانشمندان دانشگاه UCLA موفق به کشف راهی شده اند که با استفاده از آن می توان نانو ذرات سیلیکون کاربید را به یک آلیاژ مذاب از منیزیوم و روی تزریق کرد. نتیجه این امر ایجاد نانو کامپوزیت جدیدی است که رکورد جدیدی در زمینه مقاومت فشاری و توان تحمل بار را از خود بر جای گذاشته است.

محققان کشف جدید خود نانو ذرات سیلیکون کاربید را به طور مساوی در سراسر منیزیوم مذاب پراکنده کردند و سپس با استفاده از انقباض فشار بالا فلز یاد شده را فشرده سازی کرده و در نتیجه آن را بسیار قوی تر ساختند.

منیزیوم در حال حاضر جزو سبک ترین سازه های فلزی به حساب می آید؛ اما این سازه جدید در عین حال با حفظ سبک وزنی خود توانسته مقاومت بیش تری را از خود به نمایش بگذارد. این محققان همچنین موفق به ایجاد فرایند تولید مقیاس پذیری شده اند که با استفاده از آن می توان انتظار تولید اتوموبیل ها، هواپیما ها، دستگاه های پزشکی و وسایل الکترونیک سبک تر و در عین حال مقاوم تری را داشت.

سیلیکون کاربید ماده بسیار سخت و مقاومی است که در ساخت اتوموبیل ها کاربرد فراوانی دارد. پیش از این نانو ذرات خاصی در حالت مذاب این ماده به آن تزریق شده بود اما این ذرات بر روی یکدیگر انباشته می شدند. با این وجود محققان یاد شده در کشف جدید خود نانو ذرات سیلیکون کاربید را به طور مساوی در سراسر منیزیوم مذاب پراکنده کردند و سپس با استفاده از انقباض فشار بالا فلز یاد شده را فشرده سازی کرده و در نتیجه آن را بسیار قوی تر ساختند.

14 درصد از وزن این ماده را سیلیکون کاربید تشکیل داده و 86 درصد باقی مانده سهم منیزیوم است. شیا چون لی به عنوان راهبر این تحقیق در این باره بیا کرد: «تنها با تغییری کوچک در این ماده موفق به تولید فلزی جدید با خواص و ویژگی های جدید و انقلابی شده ایم.»

توانایی تولید اتوموبیل های قوی تر و سبک تر می تواند تا حدودی مشکل وزن باتری در خودرو ها را حل کند. با این وجود سوال اصلی مطرح شده در این زمینه که هنوز هم بی پاسخ باقی مانده این است که این آلیاژ جدید سرانجام در کدام یک از قسمت های اتوموبیل های یاد شده به کار برده خواهد شد.