راهیابی محصول‌های محققان خراسان جنوبی به بازارهای جهانی

دکتر محمد رضا دوستی، رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی از راهیابی محصول‌های شرکت‌های دانش بنیان این استان به بازارهای جهانی خبر داد و در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: یکی از محصول های شرکت های دانش بنیان ما (بهبود صنعت) دستگاه قیر پاش است؛ اصولا هنگام جاده سازی از تانکری برای ریختن قیر مذاب روی سطح خاک استفاده می شود. این قیر باید به اندازه مشخص در لایه های مختلف ریخته شود. اگر سرعت این دستگاه کم باشد قیر تجمع پیدا می کند و اگر سرعتش زیاد باشد میزان ریختن قیر کم می شود. این دستگاه ساخته شده می تواند همزمان با تغییر سرعت، نازل هایش را تنظیم و به یک میزان قیر را روی سطح خاک پخش کند. این محصول هم اکنون به کشور عراق صادر می‌شود.

وی افزود: شبیه ساز سیستم گوارشی یکی دیگر از طرح های پارک علم و فناوری استان ما است. هم اکنون در گاوداری های بزرگ به جز انجام آزمایش نمی توان اطلاع دقیقی برای نوشتن دستور تغذیه و علوفه کسب کرد. اصولا برای انجام این آزمایش مدام به گاو غذا می‌دهند و پس از آن از سیستم گوارشی او نمونه برداری می کنند. معمولا برای انجام این نمونه برداری سوراخی بزرگ در پهلو گاو ایجاد می کنند. کاری که عاقبت منجر به مرگ حیوان می شود.

وی بیان کرد: مخترعان یکی از شرکت های ما موفق به ساخت انکوباتور کوچک  شدند که می تواند سیستم گوارشی گاو را شبیه سازی کند. در این سیستم جیره غذایی گاو آزمایش می شود و دیگر نیازی نیست که حیوان به مدت6 الی 7 ماه مورد آزمایش قرار بگیرد. این دستگاه نیز بسیار مورد استقبال قرار گرفت و هم اکنون توانسته است فروش خیلی خوبی به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی تصریح کرد: ساخت آجرهای بتنی سبک هبلکس از دیگر طرح هایی است که توسط محققان یکی از شرکت های فعال صادارتی ما( هبلکس آستان قدس رضوی) ساخته شده است. محصول این شرکت عمدتا به عراق، ترکیه و ارمنستان صادر می‌شود. محققان یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان ما ( فوت و فن شرق) نیزموفق به تولید میخ پلاک شده اند. میخ پلاک، ورق گالوانیزه ای است که کنار آجر هبلکس کاربرد دارد.

دوستی بیان کرد: آجرهای هبلکس نمی توانند با سیمان روی هم چیده شوند. این آجرها نیاز به چسب مخصوصی دارند. معمولا این چسب ها به آجرهای کناریشان  فشار وارد می آورند و باعث شکستن آنها می شوند. این آجرها به دلیل مقاومت برشی کمی جزو آجرهای مطلوب برای ساخت دیوارها به حساب نمی آیند. محققان این شرکت برای رفع این مشکل تکنیک جدیدی را بکار برده اند. آنان در تکنیک جدیدشان بین دو آجر این ورقه‌ها را با ضربه وارد می کنند بنابراین پس از ریختن چسب یا ملات مقاومت برشی آجرها به شدت افزایش می یابد. همراه هر آجر هبلکس این میخ پلاک ها نیز صادر می شود.

وی اظهار کرد: شرکت پیچش سیم نیز از دیگر شرکت های دانش بنیان و فعال ما است. کار اصلی این شرکت تولید ترانسفورماتورهای کوچک است. قبلا ابعاد این ترانسفورماتورها  سه در سه بود. محققان این شرکت موفق شدند ابعاد ترانسفورماتورها را کوچک کنند و به اندازه یک کمد در بیاورند. این محصول نیز هم اکنون به کشورهای همسایه شرقی مانند ترکمنستان، پاکستان، افغانستان و همچنین قرقیزستان در حال صادر شدن است.

وی افزود: شرکت تروند زعفران نیز یکی دیگر از شرکت های فعال ما در حوزه گیاهان دارویی به ویژه زعفران، زرشک و عناب است. محققان این شرکت نیز توانسته اند عرضه کننده زرشک( به عنوان یک گیاه مطلوب) به بازارهای دنیا مانند آلمان باشند. به امید خدا محصول های حاصل از گیاه زرشک نیز با فرهنگ سازی های مناسب، ضمن ایجاد بازار داخلی به کشورهای دیگر نیز صادر خواهد شد.

وی در پایان گفت: شرکت های ما در حوزه موبایل و اپلیکیشن های موبایلی و نرم افزاری هم قابلیت صادرات دارند به عنوان مثال شرکت پیام آوران کویر تاکنون موفق شده نرم افزارهای متعددی را به کشورهای خارجی عرضه و درآمد هنگفتی از این بابت کسب کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا