نخستین سامانه بازیکاری و یادگیری آنلاین راه اندازی شد

بازی کاری (Gamification) مقوله ای است که بتازگی دردنیا مطرح شده است و یعنی بتوانید از بازی ها در زندگی روزمره و مسائل جدی برای حل یا بهبود مشکلات استفاده کنید.
به گزارش ایرنا ازمعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نت رای، سامانه بازیکاری و یادگیری آنلاین است که برای استفاده کارشناسان، صاحبان کسب و کار، دانشجویان و دانش آموزان و عموم مردم طراحی و ایجاد شده است، این سامانه خلاقانه و بومی با تلاش تیمی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف به عنوان محصول دانش بنیان، مورد تایید کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان قرار گرفته است.

طرح پرسش­های دو سویه مشتری/کسب و کار
با توجه به اینکه یکی از رایج ترین اقدامات ترویج و فرهنگسازی برای بهبود کسب و کار و شناخت نیاز مشتریان در دنیا طرح سوال از مشتریان است، برای این منظور کسب و کارهای مختلف با تهیه فرم هایی، سوالاتی هدف مند برای شناخت نیاز مشتریان تهیه کرده و در اختیار آنها قرار می دهند. 
اغلب مشتریان رغبتی به پرکردن اینگونه فرم ها ندارند و از تکمیل فرم نظرسنجی امتناع کرده و یا با بی توجهی به صورت سوالات، فرم را تکمیل می کنند، به همین دلیل نت رای بر آن است که این امر مهم در کسب و کار را تسهیل کرده و برای صاحبان کسب و کار و مشتریان آنها، با رویکردی دو سویه و تعاملی (با امکان پرسش از طرف مشتری و ارایه دهنده کالا و خدمات) خدمتی مفید عرضه کرده باشد.
ترویج، توسعه علم و فناوری و فرهنگسازی نیز یکی از الزامات گریزناپذیر در اقتصاد دانش بنیان به عنوان پیشران اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون زا است؛ لذا برنامه ریزی منسجم برای ورود به مقوله اقتصاد دانش بنیان بسیار کلیدی و حایز اهمیت است.
از این رو لزوم آشنایی با مفاهیم و مسایل اقتصاد دانش بنیان و گفتمان سازی علم و فناوری و فرهنگ اقتصاد دانش بنیان برای گروه های مخاطب این حوزه و تلاش در جهت تبدیل این گفتمان به گفتمان غالب کشور بسیار ضروری است، سامانه نت رای با توجه به تجربه موفق در یادگیری آنلاین با کمک ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در راستای آشنایی گروه های مخاطب (دانشجویان، مراکز علمی و عامه مردم) نسبت به آموزش و گفتمان سازی علم و فناوری و فرهنگ اقتصاد دانش بنیان اقدام کرده است.

رویکرد حل مساله

نت رای از دو راهکار بازیکاری و یادگیری با رویکرد حل مساله (problem based learning)استفاده کرده است، بازیکاری در تعریف، استفاده از مفاهیم و مکانیک بازی برای اهداف غیر بازی گفته می شود، بازیکاری با سیستم امتیاز و پاداش کمک می کند تا سطح مشارکت و حضور مشتری، دانشجویان، کارمندان، عموم مردم یا هر جامعه هدفی افزایش یابد، در نت رای هر کاربر به ازای شرکت در یک مسابقه، سوال یا پیش بینی امتیاز و واحد پول مجازی ای به اسم داریک (در دو نوع نقره­ای و طلایی) کسب می کند، این امتیاز معیار رتبه بندی کاربران و داریک معیاری برای انتخاب و خرید کالا خواهد بود، یا حضور و مشارکت در یک برنامه، کاربر پس از بالا بردن امتیازات خود از طریق شرکت در سوالات، می تواند به طراحی سوال و مسابقه بپردازد و در نتیجه به ازای شرکت کنندگان در سوالاتش امتیاز بیشتری دریافت کند.

در تعریف یادگیری با رویکرد حل مساله نیز آمده است که امروزه ارتقا کارایی یادگیری و آموزش با استفاده از رویکرد حل مساله به اثبات رسیده است، در نت رای با طراحی سوال در هر موضوعی و سپس انتخاب گزینه، پیامی در خصوص پاسخ صحیح و توضیحات و مراجعی درباره سوال و پاسخ به کاربر ارائه می شود که فرآیند یادگیری از طریق حل مساله را کاملتر می کند، انتخاب صحیح مسابقات منجر به کسب داریک و امتیاز بیشتر می شود که انگیزه ای برای تفکر و جستجوی کاربران است.

برگزاری جشنواره آنلاین بازیکاری و اخذ کانال اختصاصی نظرسنجی

یکی از راهکارهای پیشنهادی نت رای برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود، برگزاری جشنواره آنلاین بازیکاری با موضوعات مختلف و راه اندازی کانال­های اختصاصی مسابقه و نظرسنجی آنلاین با آدرس دلخواه مشتریان بوده است.

تحقیقات کسب و کار و مشتری، معرفی محصولات و خدمات و تبلیغ آنها، بررسی کشش بازار و تعیین ویژگی ها و قیمت برای محصول موفق آینده، حضور در جشنواره ها و بازاریابی و تبلیغ خاموش، فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی عمومی، پر کردن اوقات فراغت و کسب درآمد با برگزاری مسابقات و نظرسنجی های موردی، ایجاد و پیاده سازی سامانه تکریم ارباب رجوع، شرکت در نظرسنجی ها، مسابقات و پیش بینی های متنی یا تصویری طراحی شده توسط دیگر کاربران، افزایش سطح اطلاعات عمومی و تخصصی به شیوه بازیکاری و غیره از جمله ارزش های ارائه شده به مخاطبان این سامانه است.

طراحی دو جشنواره بازیکاری و یادگیری برای فرهنگسازی و ترویج علم و فناوری

در همین راستا با همکاری ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، دو جشنواره بازیکاری و یادگیری کتاب راهبرد تولید دانش بنیان؛ مجموعه بیانات مقام معظم رهبری و نقشه جامع علمی کشور با هدف فرهنگسازی و ترویج علم و فناوری طراحی شده و در این سامانه به آدرس netray.ir ارائه شده است.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا