رویدادهای آسمانی دی ماه

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: سه شنبه 8 دی ساعت 3:31 دقیقه بامداد، سیاره غزال تیز پای خانواده خورشید و یا همان عطارد مشهور به بیشترین کشیدگی شرقی خود با زاویه 19.7 درجه می رسد و 1.5 ساعت بعد از غروب خورشید در افق غرب- جنوب غرب آسمان به صورت یک ستاره کم نور با چشم غیر مسلح قابل رصد است.
مهندس مسعود عتیقی افزود: پنج شنبه 10 دی که شب اول ژانویه و آغاز سال 2016 میلادی است، ماه و سیاره برجیس همنشین هم خواهند بود و با درجه جدایی حدود 3 درجه طلوع می کنند. این در حالی است که چند ساعت قبل این دو جرم آسمانی به مراتب به یکدیگر نزدیکتر بوده اند اما در زیر افق قرار داشته اند.
وی افزود: شنبه 12 دی ساعت2:19 بامداد، زمین به کمترین فاصله با خورشید می رسد و در ساعت 9 صبح این روز ماه به وضعیت تربیع آخر (نیمی از ماه در آسمان دیده می شود) می رسد.
به گفته عتیقی، بامداد دوشنبه 14 دی، بارش شهابی کوادرانتی با 40 شهاب در ساعت از بازمانده دنباله دار EH1 2003 را خواهیم داشت و یکشنبه 20 دی در ساعت 5 صبح ماه به وضعیت ماه نو رسیده و در طول این شب، نور ماه در آسمان مزاحم رصدهای علاقمندان نخواهد بود.
وی افزود: یکشنبه 27 دی آخرین واقعه نجومی این ماه رخ می دهد و در جریان آن ماه، همسایه زمین در ساعت 2:56 بامداد به وضعیت تربیع اول می رسد.
همچنین به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، در طی دی ماه، سیارات ناهید (زهره) و کیوان (زحل) در صورت فلکی کژدم (عقرب)، در افق صبحگاهی قبل از طلوع خورشید، در سمت شرق آسمان برای مشاهده حتی با چشم بدون ابزار قرار دارند.
به گفته عتیقی، سیاره سرخ بهرام (مریخ) نیز صورت فلکی خوشه(سنبله) را پشت سر گذاشته و با چشم بصورت جرم ستاره مانندی به رنگ قرمز دیده می شود.