توانسته ام ماده ای از ترکیب دو واحد ارگانیک و غیرارگانیک بسازم

پروفسور عمر یاغی در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: از جمله مفیدترین مواد ساخت بشر پلیمرها، زیولایت ها، مواد دارویی، فولاد و سیمان هستند که از ترکیبات ارگانیک و غیرارگانیک تولید می شوند.

وی عنوان کرد: برای اولین بار توانسته ام موادی بسازم که از ترکیب دو واحد ارگانیک و غیرارگانیک ساخته شده است که با پیوند سخت در قالب مواد بلوری محکم با نام قالب های غیر متخلخل ساخته شوند. این مواد دوگانه در مخازن گاز، جداسازی هیدروکربن، کاتالیز و الکترونیک کاربرد دارند.

یاغی با بیان اینکه این نوع شیمی را از ابتدای علوم پایه تا مقطع کابرد تولید کرده ام خاطرنشان کرد: شرکت BASF اخیرا این اختراع را بازاریابی می کند.

وی با اشاره به اینکه سالهاست که هدف علم شیمی ساخت مواد از طریق طراحی بوده است گفت:  همواره چالش این عرصه آن بوده که واحدهای ارتباطی در ابعاد گسترده ایجاد شود که بتواند مواد بی شکلی ایجاد کند که طرح پذیر نیستند و اثر من توانسته این رویا را به واقعیت تبدیل کند.

یاغی تاکید کرد: این اثر نوعی از شیمی است که منجر به تولید گسترده ترین نوع مواد تا کنون شده است. توانایی شکل دهی به این مواد به دلخواه بر اهمیت آن افزوده و قابلیت کاربردهای مختلفی را به آن داده که در بیش از هزار آزمایشگاه دانشگاهی و صنعتی به اجرا درآمده است.

وی ادامه داد: این اثر توانسته دانشمندان جوان بسیاری را از سراسر جهان برای ورود به علم شیمی و پژوهش در حوزه مواد نو ترغیب کند.

بر اساس این گزارش، پروفسور عمر یاغی دانشمند آمریکایی- اردنی است که در سال 1966 در امان اردن متولد شده است. او مدرک لیسانس خود را در رشته شیمی از دانشگاه نیویورک و مدرک دکترای خود را از دانشگاه ایلینویس اروبانا دریافت کرد.

او که در حال حاضر استاد رشته شیمی در دانشگاه برکلی است به دلیل تلاش های خود در طراحی مواد صاحب جوایز بیشماری شده که اخیرا جایزه مدال ساکونی از جامعه شیمی کشور ایتالیا را در سال 2004 و جایزه پژوهش و تولید برنامه هیدروژن را در سال 2007 به دلیل آثار منحصر به فرد خود کسب کرده است. او بیش از 200 مقاله در معروفترین ژورنال های معتبر جهانی به چاپ رسانده و در زمره پنج دانشمندان بزرگ جهان به شمار می آید.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا