شناسائی دو نوع سنگ بازالت در کره ماه

در سال های اخیر کشور های متعددی وارد حوزه مطالعات فضائی شده و انحصار پژوهش های فضائی از دست دو کشور آمریکا و روسیه خارج شده است . یکی از کشورهایی که در سال های اخیر با سرمایه گذاری هنگفتی موفق به پیشرفت در حوزه علوم فضائی شده است ، کشور آسیایی چین محسوب می شود .

گفتنی است کاووشگر چانگ 3 پس از گذشت چند دهه از فعالیت فضاپیمای آپولو و لونا Apollo and Luna missions ، نخستین کاووشگری است که به بررسی سطح کره ماه می پردازد .

این کشور در سال 2013 یک روبات ماه نورد را با ماموریت بررسی سطح ماه به تنها قمر کره زمین ارسال کرد . این روبات کاووشگر که چانگ سه Chang'e-3 نام دارد از سال 2013 تا کنون در حال بررسی و مطالعه سطح ماه بوده و به تازگی موفق شد انواع سنگ های موجود در سطح ماه را بررسی کرده و در این میان وجود  دو نوع متفاوت از سنگ بازالت در سطح ماه اثبات شده است . 

گفتنی است کاووشگر چانگ 3 پس از گذشت چند دهه از فعالیت فضاپیمای آپولو و لونا Apollo and Luna missions ، نخستین کاووشگری است که به بررسی سطح کره ماه می پردازد . این کاووشگر جهت انجام ماموریت خود در بخشی از یک آتشفشان موجود در سطح ماه فرود آمد که پیش از این مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته بود .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله journal Nature Communications منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا