ریشه یابی ژنتیکی خاستگاه سگ ها

بر اساس نتایج به دست امده از پژوهش های دانشمندی به نام   پیتر ساوولاینن Peter Savolainen از دانشمندان موسسه سلطنتی فناوری  کی تی اچ  KTH Royal Institute of Technology ، مشخص شد که سگ ها و گرگ ها دارای اجدادی مشترک هستند .

دانشمندان در مطالعات خود به این نکته پی بردند که توقف و ایستائی ژنتیکی سگ های جنوب شرق آسیا از سایر نمونه های موجود در جهان بیشتر است زیرا آن ها تنوع ژنتیکی بسیار بیشتری داشته و از نظر ژنتیکی به گرگ ها نزدیک تر هستند .

 در این مطالعات ، دانشمندان با  آنالیز هسته دی ان ای این جانوران و بقایای نمونه های باستانی ان ها دریافتند که سگ ها در حقیقت شاخه ای منشعب شده از گرگ های خاکستری ساکن جنوب شرق آسیا هستند که در حدود 33 هزار سال پیش از یکدیگر تفکیک شده اند .

پیتر ساوولاینن برای مطالعه دقیق تر این موضوع به مطالعه پژوهش های پیشینی پرداخت که دانشمندان طی این پزوهش ها اقدام به  آنالیز و تجزیه و تحلیل میتو کندری دی ان ای این جانوران کرده بودند . گفتنی است پیش از این بررسی ها و نظریات پزوهشگران نشان می داد که سگ ها احتمالا در ابتدا در خاور میانه اهلی شده اند و سپس به آسیای مرکزی و اروپا رفتند . پیتر ساوولاینن با بررسی دقیق تر این مطالعات دریافت که پژوهشگران در تحقیقات پیشین خود از نمونه های دی ان ای سگ های منطقه جنوب شرق آسیا استفاده نکرده بودند و به همین دلیل پژوهش های پیشین نیازمند بازنگری است .

وی در این رابطه اعلام کرد : " ما برای بررسی دقیق و قطعی این موضوع به مطالعه و آنالیز دی ان ای و هسته ژنوم چهل و شش نمونه از سگ های مختلف در سراسر دنیا کردیم که در بین آن ها نمونه هایی از سگ های مناطق جنوب چین و جنوب شرق آسیا نیز وجود داشت . در حقیقت ما در مطالعات خود به این نکته پی بردیم که توقف و ایستائی ژنتیکی سگ های جنوب شرق آسیا از سایر نمونه های موجود در جهان بیشتر است زیرا آن ها تنوع ژنتیکی بسیار بیشتری داشته و از نظر ژنتیکی به گرگ ها نزدیک تر هستند . "

در خاتمه لازم به توضیح است که بر اساس یافته های ژنتیکی  این مطالعات همچنین مشخص شد که سگ ها در حدود 18 هزار سال پیش به طور گسترده ای در سراسر جهان پخش شده اند . "

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا