چگونگی شناسایی ناتوانی در یادگیری غیر کلامی
ناتوانی های یادگیری غیر كلامی یكی از جدیدترین مباحث از زیرمجموعه های ناتوانی های یادگیری است كه با توجه به ارتباط و هم پوشانی برخی نشانه های آن با برخی از اختلال های طیف اتیسم (نشانگان اسپرگر) نیاز به دقت و ارزیابی بیشتری دارد. به همین منظور نیز محققی به نام جین ام. فاس به انجام پژوهشی در این زمینه دست زده است و به تازگی این تحقیق توسط متخصصان ایرانی ترجمه و آماده استفاده شده است. شایان ذکر است که این مقاله تلاش دارد بر نوع غیر كلامی ناتوانی های یادگیری تمركز كند
نكته های كاربردی برای مربیان و همچنین نكته هایی برای همكاری والدین به منظور بهبود قابلیت اجتماعی افراد با ناتوانی های یادگیری غیركلامی است که می تواند به خوبی برای شناسایی ناتوانی در یادگیری غیر کلامی به کار گرفته شود..
در این پژوهش پس از ارایه ویژگی های افراد با ناتوانی های یادگیری غیر كلامی از قبیل نشانه های كلی و ویژه، اطلاعاتی در مورد شیوه تشخیص و ارزیابی این گونه افراد و هم چنین روش هایی برای كاهش اثرات آن هم در محیط آموزشگاهی و هم در اجتماع ارایه شده است.
این تحقیق شامل نكته های كاربردی برای مربیان و همچنین نكته هایی برای همكاری والدین به منظور بهبود قابلیت اجتماعی افراد با ناتوانی های یادگیری غیركلامی است که می تواند به خوبی برای شناسایی ناتوانی در یادگیری غیر کلامی به کار گرفته شود.
شایان ذکر است که ترجمه روان فارسی این تحقیق در آخرین شماره ناتوانی در یادگیری غیر کلامی منتشر شده و در اختیار جامعه علمی ایران قرار گرفته است.
منبع: جین ام. فاس، جهانگیر خسروی شكیب، احمد محمودی 1394. ناتوانی های یادگیری غیر كلامی: چگونگی تشخیص و كاهش اثرات آن، ماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، سال پانزدهم، شماره 133.
No tags for this post.