بیماران دیابتی، دریافت کنندگان غیر فعال اطلاعات سلامت

آگاهی داشتن از رفتار جستجوی اطلاعات توسط بیماران می تواند اطلاعات با ارزشی را جهت ارتقای سلامت آنها در اختیار متخصصان و اطلاع رسانان پزشكی قرار دهد. در مطالعه پیمایشی ویژه ای که با هدفی در همین راستا انجام شده است، جامعه پژوهشی شامل 6 هزار و 426 نفر از بیماران دیابتی تحت درمان در 10 مركز درمانی تحت نظارت معاونت درمان استان اصفهان، مورد بررسی قرار گرفتند.

لازم است جهت انتقال موثر اطلاعات سلامت به بیماران دیابتی، رفتار اطلاع یابی این افراد به صورت دوره ای بررسی شده و به شناسایی الگوهای جستجوی اطلاعات آنان جهت برنامه ریزی های آگاهی رسانی و اطلاع رسانی مفید و مناسب اقدام شود.

نحوه برداشت اطلاعات از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای غیر درصدی انجام شده و تعداد 362 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه رفتار جستجوی اطلاعات سلامت لانگو با اعمال برخی تغییرات در آن بوده است.

نتایج پر استفاده ترین منابع اطلاعاتی توسط بیماران دیابتی بر حسب میانگین از 5 به ترتیب پزشك (3/12)، تلویزیون (2/43)، افراد خانواده (2/32)، اخبار (2/01)، سایر ارائه دهندگان خدمات پزشكی (1/38) و رادیو (1/19) بودند و كم ترین میانگین استفاده از منابع اطلاعاتی به طور یكسان مربوط به انجمن های خیریه یا حمایت از بیماران دیابتی و خطوط اضطراری تلفن با میانگین صفر بودند.

هم چنین بر اساس نتایج میانگین نمره غیر فعالانه اطلاعات (41/68) به طور معنی داری بیش تر از میانگین نمره فعالانه اطلاعات (39/20) بود. از آن جایی كه بیماران دیابتی اصفهان بیش تر دریافت كنندگان غیرفعال اطلاعات سلامت هستند تا جستجوگران فعال، باید اطلاعات سلامت مرتبط با دیابت به صورت غیرفعالانه و از طریق پر استفاده ترین منابع اطلاعاتی مورد استفاده این بیماران به آنها منتقل شود تا از این طریق بتوان نقش موثری در افزایش آگاهی آنان نسبت به بیماری دیابت، روش های كنترل و پیشگیری از آن داشت.

هم چنین لازم است جهت انتقال موثر اطلاعات سلامت به بیماران دیابتی، رفتار اطلاع یابی این افراد به صورت دوره ای بررسی شده و به شناسایی الگوهای جستجوی اطلاعات آنان جهت برنامه ریزی های آگاهی رسانی و اطلاع رسانی مفید و مناسب اقدام شود.

منبع: فیروزه زارع فراشبندی، آناسیك لاله زاریان، علیرضا رحیمی، اكبر حسن زاده، 1394. دریافت فعالانه و غیر فعالانه اطلاعات سلامت توسط بیماران دیابتی شهر اصفهان، مجله پایش، سال چهاردهم، شماره 6 (پیاپی 94).

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا