370 هزار مقاله نشریات به پایگاه اطلاعاتی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم افزوده شد

به گزارش اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) به نقل از دکتر شعله ارسطوپور افزود: این آمار افزون بر 120 هزار عنوان مقاله تمام متن نشریات فارسی و 250 هزار مقاله تمام متن نشریات انگلیسی را شامل می شود که از آذرماه 93 تا آذرماه 94 به پایگاه اطلاعاتی این مرکز افزوده شده اند. 
وی اظهار کرد: فعالیت های پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در یک سال گذشته در حوزه های گوناگونی مانند انعقاد تفاهم نامه های چاپ و انتشار و علمی- پژوهشی، ارائه طرح های پژوهشی موظف و غیر موظف، تهیه و مدیریت منابع اطلاعاتی و ارائه آن اطلاعات به کاربران در سطوح مختلف از سوی اعضای هیأت علمی مرکز منطقه ای صورت گرفته است. 
معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: این مرکز به عنوان یک نهاد علمی که در ارتباط تنگاتنگ با جامعه علمی کشور قرار دارد همواره سعی داشته است تا خدمات قابل توجهی را به این حوزه ارائه دهد. 
** چاپ نشریات علمی 
ارسطوپور اظهار کرد: انعقاد تفاهم نامه های چاپ و انتشار که مشتمل بر چاپ نشریات علمی دستگاه ها و دانشگاه های کشور است از جمله خدمات مرکز منطقه ای است. 
وی ادامه داد: 11 تفاهم نامه چاپ و انتشار از ابتدای آذرماه سال 1393 به امضای طرفین این تفاهم نامه ها رسیده است که بر این اساس مجموع 20 نشریه معتبر علمی توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری منتشر می شود. 
معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار کرد: این نشریات در حوزه های مختلف و عمدتا فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم کشاورزی و علوم پزشکی و گیاهی هستند. 
وی ادامه داد: از ابتدای آذرماه سال 1393 تا ابتدای آذرماه سال 1394 در مجموع تعداد 260 شماره و 94 عنوان از مجلات مختلف توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) به چاپ رسیده است. 
ارسطوپور گفت مجله سیاست های راهبردی و کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانشگاه رازی کرمانشاه با مجله کاوش نامه ادبیات تطبیقی، پژوهشکده علوم شناختی با مجله تازه های علوم شناختی، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با مجله مطالعات فرهنگی و ارتباطات- جامعه، فرهنگ، رسانه و دانشگاه مازندران با مجله مدیریت اجرایی اقتصاد کلان نمونه هایی از مجلاتی هستند که توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) چاپ و منتشر می شوند. 
** تفاهم نامه های علمی 
معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در ادامه اظهار کرد: تفاهم نامه های علمی- پژوهشی نیز بنا به ماهیت علمی مرکز منطقه ای، بخش مهمی از فعالیت های این سازمان را به خود اختصاص می دهد. 
وی گفت: این تفاهم نامه ها مواردی همچون چاپ و انتشار نشریات معتبر علمی پژوهشی و علمی ترویجی دانشگاه و درونداد و پردازش این مجلات در پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) و ایران ژورنال (نظام نمایه سازی مرکز منطقه ای)، کمک به دانشگاه جهت استفاده از پتانسیل های موجود در کشور های اسلامی و کمک به دعوت از روسا، متخصصان و اساتید دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی داخلی و خارجی مرتبط جهت تبادل نظر و برگزاری سخنرانی های تخصصی، کمک های مالی، همکاری در برگزاری همایش ها، کارگاه ها، دوره های دانش افزایی و سمینار های داخلی و بین المللی دانشگاه و حمایت مالی از آنها، چاپ و انتشار کتاب های علمی و فنی دانشگاه و توزیع رایگان این آثار جهت ترویج علم، حمایت از پایان نامه های دکتری در رشته های علوم و فنون و استفاده دانشگاه از مدارک و نشریات الکترونیکی مرکز را در بر می گیرد. 
ارسطوپور گفت: از ابتدای آذرماه سال 1393 تاکنون شش تفاهم نامه علمی- پژوهشی مابین مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و دانشگاه ارومیه، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی و موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی به امضا رسیده است. 
** بودجه قابل توجه برای طرح های پژوهشی 
معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: طرح های پژوهشی به عنوان ابزاری برای به حرکت در آوردن چرخ های علمی کشور و در جهت نیل به پیشرفت کشور قسمت بسیار مهمی از فعالیت های پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) را به خود اختصاص داده است. 
وی ادامه داد: اعضای هیأت علمی مرکز منطقه ای به صورت منظم تعداد یک طرح پژوهشی موظف در طی هر سال ارائه می کنند که بر این تعداد طرح های پژوهشی غیرموظف این افراد را نیز باید افزود. 
ارسطوپور اظهار کرد: مرکز منطقه ای با توجه به نگاه ویژه ای که به پژوهش و پژوهشگر دارد، به ازای هر طرح پژوهشی غیرموظف و با توجه به گستردگی علمی و تعداد نفراتی که در این طرح ها به این افراد یاری می رسانند بودجه قابل توجهی را در نظر گرفته است. 
ارسطوپور تصریح کرد: از آذر ماه سال 1393 لغایت آذرماه سال 1394 تعداد 22 طرح موظف و غیر موظف پژوهشی به معاونت پژوهش و فناوری این مرکز ارائه شده است که تعداد 14 طرح پژوهشی موظف و 8 طرح دیگر غیر موظف می باشد. 
وی گفت: طرح هایی که چه به صورت موظف و چه به صورت غیرموظف توسط اعضای هیأت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) به انجام می رسد عمدتا طرح هایی با ابعاد ملی هستند که نتایج به دست آمده از آنها خبر از اهمیت آنها می دهد. 
معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: از جمله این طرح ها می توان به طراحی سامانه تولید استناد ساختار یافته در پایگاه مقالات تمام متن فارسی، ایجاد نظام ملی تعیین شناساگر اشیای دیجیتال فاز اول طراحی و پیاده سازی شناساگر دیجیتالی مقاله های نشریات معتبر فارسی، طراحی و پیاده سازی پایگاه اطلاعاتی پروژه های کاربردی و تجاری سازی شده، بررسی وضعیت نشریه حوزه پزشکی در به کارگیری واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اطلس تولید علم کشور برای سال 93 WOS و Scopus و طراحی و پیاده سازی نظام استنادی پلیس کشورهای اسلامی و منطقه اشاره کرد. 
** بهره برداری کاربران داخلی و خارجی از منابع مرکز 
معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در بیان گزارشی از فعالیت های این مرکز گفت: منابع اطلاعاتی موجود در این مرکز مورد استفاده گستره وسیعی از دانشگاهیان، دانشجویان مقاطع تحصیلی گوناگون و اعضای هیأت علمی است. 
ارسطوپور افزود: منابع مرکز نه تنها پاسخگوی نیازکاربران خارجی است، بلکه پژوهشگران و اعضای هیأت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) را نیز تغذیه اطلاعاتی می کند. 
وی گفت: با توجه به طیف دانشگاهی این مجموعه و با توجه به اولویت اهداف پژوهشی، مجموعه این مرکز بایستی با توجه به اولویت های علمی و پژوهشی کاربران آن فراهم آوری شده باشد. 
معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: به همین دلیل، انتشارات علمی دارای ارزش در حوزه های علوم و فناوری به صورت کلی و در پیوند با اعضای هیات علمی مرکز، حوزه های علوم رایانه، علوم کتابداری و اطلاع رسانی و زبانشناسی رایانه ای، از جمله حوزه های دارای اولویت فراهم آوری منابع هستند. 
وی اظهار کرد: در این میان کتاب های علمی دانشگاهی، نشریات تخصصی در حوزه های موضوعی و خبرنامه های منتشر شده توسط انجمن های علمی مختلف در اولویت اول و منابع آموزشی و کمک آموزشی در اولویت های بعدی قرار دارند. 
ارسطوپور ادامه داد: در این راستا، در یک سال گذشته افزون بر دو هزار عنوان کتاب فارسی و انگلیسی، 300 عنوان کتاب مجموعه مقالات همایش ها، نه هزار شماره نشریه فارسی و انگلیسی، 12 هزار عنوان کتاب الکترونیکی، یک هزار عنوان پایان نامه و طرح پژوهشی و صدها خبرنامه به صورت خریداری و یا اهدایی توسط گروه پژوهشی ارزیابی و توسعه منابع تهیه شد. 
** خدمات اطلاع رسانی 
معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اداره خدمات اطلاع رسانی این مرکز به صورت حضوری و غیر حضوری میزبان کاربران خود در ارائه خدمات علمی بوده است. 
وی گفت: از اول فروردین تا 10 آذر ماه سال 1394 ، یک هزار و 448 نفر برای دریافت خدمات به ساختمان این مرکز مراجعه کرده اند. 
ارسطوپور اظهار کرد: در این مدت، سه هزار و 166 عنوان مقاله فارسی و یک هزار و 604 مقاله انگلیسی توسط کاربران به صورت حضوری دریافت شده است. 
وی اظهار کرد: کاربران غیرحضوری مرکز اعم از شاخه های مرکز در دانشگاه ها و مؤسسات مختلف و سایر دانشگاه ها و مؤسساتی که قرارداد اشتراک پایگاه های اطلاعاتی با مرکز را منعقد کرده اند در کل تعداد 74 هزار و 389 مدرک را از پایگاه های اطلاعاتی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری دریافت کرده اند. 
معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: در یک سال گذشته همچنین نه هزار و 381 نفر به عنوان کاربران غیرحضوری در وب سایت مرکز ثبت نام و برای دانلود اطلاعات موجود در پایگاه های اطلاعاتی مرکز کد کاربری دریافت کرده اند. 
وی گفت: کاربران غیرحضوری در یک سال گذشته 394 هزار و 863 مدرک را از وب سایت و پایگاه های اطلاعاتی این مرکز دریافت کرده اند. 
** درخواست کد کاربری 
ارسطوپور همچنین گفت: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در صورت درخواست صنایع، ارگان ها، بنیاد ها، پارک های علم و فناوری، موسسات، مراکز پژوهشی و غیره بر اساس روند معمول برای آنها اقدام به کد کاربری می کند. 
وی اظهار کرد: برای نمونه می توان به تعریف یک هزار کد کاربری برای بنیاد ملی نخبگان در یکسال گذشته اشاره کرد. 
** طرح تأمین مدرک 
معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری همچنین گفت: در طرح تأمین مدرک، کاربران از طریق پست الکترونیک مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST)، مدارک علمی مورد نیاز خود را که شامل مقالات انگلیسی، فارسی، استانداردها، پایان نامه انگلیسی و کتاب الکترونیکی درخواست داده و این مدارک به پست الکترونیک آنها ارسال شده است. 
وی افزود: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری برای تأمین مدارک علمی مورد نیاز دانشگاه ها و مؤسسات قرارداد هایی تحت نام 'قرارداد اشتراک پایگاه های اطلاعاتی' و قرارداد تأمین مدرک منعقد می کند. 
ارسطوپور گفت: در هشت ماه نخست سال 94، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با پنج دانشگاه، چنین قراردادهایی را منعقد کرده است. 
سنگ بنای مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری سال 1369در تفاهم نامه ای بین وزارت آموزش عالی وقت و فرهنگستان علوم جهان سوم نهاده شد و فعالیت آن تحت عنوان کتابخانه مرکز اطلاع رسانی علوم با مصوبه هیات وزیران در شهر شیراز آغاز شد. 
در سال 1387 این کتابخانه به مرکز پژوهشی ارتقا یافت و ماموریت هایی همچون ایجاد نظام مبادله الکترونیک اطلاعات بین محققان ایرانی و منطقه ای در همه حوزه های علوم و فناوری، ساماندهی دانش مکتوب داخلی، برقراری ارتباط علمی با سازمان های بین المللی همچون سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو)، سازمان همکاری های اقتصادی(اکو) و همکاری اسلامی(کنفرانس اسلامی سابق)، انتشار نشریات علمی، پژوهش در حوزه کتب و فناوری را دنبال کرده است. 
این مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری علاوه بر ایجاد زیرساخت های ارائه خدمات به پژوهشگران دانشگاهی و غیردانشگاهی کشور، از طریق پایگاه اینترنتی http://ricest.ac.ir به بازدیدکنندگان به صورت اینترنتی خدمات ارائه می کند. 
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در ساختمان این مرکز مستقر است. این پایگاه استنادی پس از پایگاه های موسسه اطلاعات علمی (ISI) و اسکوپوس، سومین نظام استنادی جهان است که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با تفاهم کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شکل گرفته و به محققان منطقه، جهان اسلام و دیگر نقاط جهان خدمات علمی ارائه می کند. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا