نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حضور فعال محققان بومی در حوزه حوادث غیر مترقبه

پدیده هم تالیفی وسیع ترین شبكه اشتراك دانش و دخالت حقیقی پژوهشگران در تولید علم و توسعه علمی است. یكی از موضوعات مهم كه در هر كشور باید مورد توجه قرار گیرد، حوادث غیرمترقبه است. هدف از پژوهشی که به تازگی توسط محققان ایرانی در این زمینه انجام شده است، تعیین بروندادها و مشاركت پژوهشگران ایرانی حوزه حوادث غیر مترقبه در یك پایگاه استنادی بین المللی (اسكوپوس) بود.

ضریب همكاری نویسندگان در حوزه حوادث غیرمترقبه در حد مطلوب و مناسبی قرار دارد؛ اما با این حال با توجه به اهمیت كار گروهی و تاثیر آن در یك كشور باید پژوهشگران را به انجام كارهای تحقیقاتی گروهی تشویق كرده تا بتوان علاوه بر افزایش كمیت تولیدات علمی، كیفیت و تعداد استنادات را نیز افزایش داد

روش پژوهش انجام شده، علم سنجی بر پایه شاخص های هم تالیفی و نوع مطالعه كاربردی بوده است. كلیه تولیدات علمی پژوهشگران كشور ایران در حوزه موضوعی حوادث غیر مترقبه كه در پایگاه استنادی اسكوپوس در بازه زمانی 1999 تا 2013 نمایه شده اند، مورد بررسی قرار گرفتند.

به منظور بازیابی مدارك، در بخش جستجوی پیشرفته پایگاه با در نظر گرفتن بازه زمانی سال های میلادی 2013 – 1999 بدون محدودیت زبان و نوع مدرك انجام شد. سپس داده ها برای تنظیم و تحلیل نهایی به نرم افزار اكسل منتقل شد و با استفاده از فرمول CC، ضریب همكاری، به دست آمد.

یافته ها نشان داد در سال 2011 بیشترین تعداد مدارك 93 مدرك و در سال های 1999 و 2000 كمترین تعداد مدرك 1 مدرك در حوزه حوادث غیرمترقبه انتشار یافته است. به طور كلی 448 عنوان مدرك در 160 مجله علمی منتشر شد. بیشترین همكاری ایران با بریتانیا بوده است که رقم این مشارکت برابر با 21 درصد بوده است. پس از بریتانیا، آمریكا 20 با درصد ضریب مشارکت در رتبه دوم قرار داشت.

در بین سال های مورد بررسی، بیشترین ضریب همكاری در نگارش مدارك مربوط به سال های 1999 و 2000 و به میزان 997 درصد بوده است. حوزه پزشكی با 142 مقاله بیشترین مدارك را داشته است. بیشترین تعداد مدارك در قالب مقاله مجله با 310 عنوان و پس از آن مقاله همایش با 99 عنوان بوده است. دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكی تهران به ترتیب با 77، 66 و 47 عنوان مدرك بیشترین تعداد را در این بخش داشته اند.

نتایج نشان داد ضریب همكاری نویسندگان در حوزه حوادث غیرمترقبه در حد مطلوب و مناسبی قرار دارد؛ اما با این حال با توجه به اهمیت كار گروهی و تاثیر آن در یك كشور باید پژوهشگران را به انجام كارهای تحقیقاتی گروهی تشویق كرده تا بتوان علاوه بر افزایش كمیت تولیدات علمی، كیفیت و تعداد استنادات را نیز افزایش داد.

منبع: نیره سادات سلیمانزاده نجفی، حسن اشرفی ریزی، لیلا شهرزادی، بهجت طاهری، 1394. بررسی بروندادها و مشاركت پژوهشگران ایرانی حوزه حوادث غیر مترقبه در یك پایگاه استنادی بین المللی طی سال های 1999 تا 2013، مجله پایش، سال چهاردهم، شماره 5 (پیاپی 93).

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل