تاثیر محیط كشت بر بهینه سازی كشت سلول عصبی

در جوامع علمی امروزی، مطالعه مدل های برون تنی برای طراحی تحقیقات تجربی رو به افزایش است. از جمله این نوع مطالعات جداسازی و كشت سلول ها از بافت های مختلف مانند بافت های عصبی است، كه در شناخت مكانیزم های اساسی آسیب ها می تواند بسیار كمك كننده باشد و ما را قادر می سازد تا مسیرهای سیگنالینگ درون سلولی مسئول مرگ سلولی را به دقت مورد بررسی قرار دهیم

اگر چه تا كنون، روش های مختلفی برای كشت نورون های قشری جنین رت (موش صحرایی) توصیف شده است. با این حال، مطالعه جدید انجام شده توسط محققان روش عملی و سریعی را معرفی می كند كه می تواند در این نوع مطالعات مورد استفاده قرار گیرد.

در این مطالعه، از سه محیط كشت مختلف، به ترتیبی كه توضیح داده می شود برای جداسازی و كشت نورون ها در كشت اولیه قشری بدون استفاده از هضم آنزیمی استفاده گردید. محیط های مورد استفاده شامل موارد زیر بودند:
محیط 1 شامل: محیط نوروبازال B-27 و ال-گلوتامین و
محیط2 شامل DMEM، FBS و ال-گلوتامین
محیط 3 شامل FBS،12-DMEM/F، و ال گلوتامین.

نتایج نشان دهنده این بودند که میزان زنده مانی نورونی در این مطالعه بسیار قابل توجه بود و بهترین رشد نورونی در محیط 1 مشاهده گردید، در حالی كه محیط های 2 و 3 اثر متوسطی بر روی رشد نوریت داشتند.

نتیجه گیری نهایی پژوهشگران به این ترتیب بود که نتایج این مطالعه نشان می دهد محیط 1 بیشترین تشابه با شرایط برون تنی را در مقایسه با محیط های 2 و 3 ایجاد کرده و سلول های نورونی بیشتر قادر به حفظ خصوصیات فیزیولوژیك خود در این محیط هستند.

منبع: محمد حسین گرانمایه، علی باغبان زاده، عباس برین، جمیله سالار آملی، محمد مهدی دهقان،  1394،  تاثیر محیط كشت های مختلف بر روی بهینه سازی كشت اولیه سلول های عصبی برای ارزیابی مدل های برون تنی. مجله تحقیقات دامپزشكی ، سال نهم، شماره 3