بهبود چند بعدی کیفیت طیور با مکمل های غذایی

در حال حاضر در صنعت دام و طیور كشور، آنتی بیوتیك ها به عنوان پركاربردترین افزودنی به منظور افزایش تولید در خوراك دام و طیور به كار می روند كه با توجه به اثرات سوء ایجادشده در انسان از مصرف محصولات دامی كه در تغذیه آنها از آنتی بیوتیك استفاده شده است، یافتن یك جایگزین مناسب برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده كه در این میان گیاهان دارویی به دلیل ماهیتشان می توانند به طور ویژه ای مورد توجه قرار گیرند

عصاره گیاه دارویی سیر باعث بیشترین اثر كاهشی بر كلسترول سرم بلدرچین ها و زرده تخم های تولیدی و عصاره گیاه دارویی آویشن باعث بیشترین اثر كاهشی جمعیت باكتریایی شدند..

 به این منظور به تازگی پژوهشی انجام شده است که هدف از این مطالعه یافتن یك افزودنی غذایی مناسب و بی ضرر برای افزایش كمیت و كیفیت تخم های تولیدی در طیور تخم گذار است.

روش كاری محققان در این پژوهش به این ترتیب است که برای این مطالعه از طرحی كاملاً تصادفی با 4 تیمار، 4 تكرار و 4 پرنده در هر واحد آزمایشی استفاده شد. عصاره های گیاهان دارویی به نسبت 1 به 1000 به آب آشامیدنی تیمارهای مربوطه اضافه گشت و آب آشامیدنی گروه شاهد بدون هیچ افزودنی در اختیار پرندگان قرار گرفت. برای بررسی تاثیر عمل انجام شده نیز مقدار و وزن تخم های تولیدی به صورت روزانه، مصرف خوراك به صورت هفتگی و كیفیت تخم های تولیدی و كلسترول زرده و قدرت جوجه درآوری و جمعیت باكتریایی روده در انتهای دوره آزمایشی بعد از هشت هفته اندازه گیری شد.

نتایج نشان دادند که تیمارهای گیاهان دارویی به طور كلی تاثیری بر كمیت و كیفیت تخم های تولیدی نسبت به تیمار شاهد نداشتند، ولی عصاره آویشن و سیر باعث كاهش كلسترول سرم و زرده در مقایسه با تیمار شاهد شدند. هم چنین عصاره های گیاهان دارویی تاثیر معنی داری بر درصد جوجه درآوری بلدرچین های مولد نداشتند. گیاهان دارویی به طور معنی داری باعث كاهش جمعیت باكتریایی روده های بلدرچین های مولد شدند.

نتیجه گیری نهایی پژوهشگران به این ترتیب بود که عصاره گیاه دارویی سیر باعث بیشترین اثر كاهشی بر كلسترول سرم بلدرچین ها و زرده تخم های تولیدی و عصاره گیاه دارویی آویشن باعث بیشترین اثر كاهشی جمعیت باكتریایی شدند.

منبع: علی رضا بهنامی فر، شعبان رحیمی، محمد امیر كریمی ترشیزی، سعید حسن پور، زهرا محمدزاده، 1394، تاثیر سه عصاره گیاه دارویی آویشن، سیر و زیره سیاه بر فراسنجه های خونی، عملكرد تولید، كیفیت تخم، قدرت جوجه درآوری. مجله تحقیقات دامپزشكی، سال نهم، شماره 3

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا