تحقیقات به سمت تولید محصول هدایت شوند

دکتر محمد صارمی، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد لرستان در حاشیه مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر که از وی نیز قدرداتی شد، اظهار کرد: انتظار می‎رود پژوهش ختم به گرامیداشت و تقدیر نشود، هر چند تجلیل امری لازم بوده، اما نیاز است در طول سال از پژوهشگران حمایت جدی‎تری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: باید این اعتقاد در مسؤولین ایجاد شود که به پژوهش به عنوان امری ضروری توجه کنند و پژوهشگران نیز از تجارب و ابزار پژوهش در راستای بالا بردن و بهره‎وری کار استفاده کنند.

صارمی با اشاره به اینکه باید بسیاری از تحقیقات به سمت تولید محصول هدایت شوند، افزود: انتظار می‎رود در بحث فنی و مهندسی، تولید محصول داشته باشیم که کارگشا و منجر به بهره‎وری صنعتی شود.

این پژوهشگر برگزیده لرستان تصریح کرد: انتظار می‎رود صنعت‎گران و تولیدکنندگان به جامعه علمی اعتماد کنند و پژوهشگران نیز به سمت انجام پژوهش‎هایی با محوریت ایجاد محصول بروند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‎ترین معضلاتی که وجود دارد، این است که حوزه صنعت مشکلات و نیازهای خود را اعلام نمی‎کند، افزود: هر ساله دستگاه‎های اجرایی استان اولویت‎های پژوهشی خود را فراخوان می‎کند و نیاز است صنعت نیز این‌گونه عمل کند تا تعامل بین صنعت و موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی ایجاد شود.

صارمی اظهار کرد: متأسفانه به دلیل به روز نبودن دستگاه‎ها و ماشین‎آلات، تولیدات برخی صنایع کاهش یافته و رو به ورشکستگی است؛ در حالی‌که اگر صنعت‎گران مشکلات و نیازهای خود را فراخوان می‎کردند، به چنین بحرانی دچار نمی‎شدند.

وی با بیان اینکه دستگاه‎های اجرایی وقت خود را روی تحقیقاتی بگذارند که خروجی داشته باشد، افزود: انتظار می‎رود از خروجی یک پژوهش برای حل یک مشکل استفاده ‎شود.

به گزارش ایسنا ، صارمی تصریح کرد: نیاز است در برخی دانشگاه‎ها و مکان‎ها، آزمایشگاه‎هایی مجهز در استان ایجاد شود که نه تنها دانشجو بلکه هر فرد عادی که ایده دارد، بتواند از آن برای عملیاتی کردن ایده خود استفاده کند.