در خانه رگ‌ مصنوعی بسازید

به تازگی محققان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور موفق به چاپ سه بعدی عروق خونی کاربردی شده اند که ظاهر و عملکرد آن بسیار شبیه به رگ های خونی واقعی است.

ابتدا لوله های خونی با استفاده از سلول ها یا دیگر مواد زیستی که مواد مغذی لازم را به محیط چاپی اطراف می رسانند چاپ می شوند. در نهایت مویرگ های خودرو به لوله های چاپ شده متصل می شوند و مواد مغذی را به سلول ها می رسانند

چاپگر های سه بعدی به کار رفته در ایُن پژوهش شبیه به چاپگر های سه بعدی عادی است با این تفاوت که این چاپگر ها به جای استفاده از مواد بی روح و بی اثر از جوهر زیستی استفاده می کنند. این جوهرها در واقع بلوک های اصلی ساختاری سازگار با بدن انسان هستند.

برای ساخت این عروق مصنوعی، گروهی تحقیقاتی به راهبری مونیکا مویا این مواد زیستی را با سلول های زنده ترکیب کردند. این مواد و محیط آنها به نحوی طراحی شده بودند که رگ های خونی کوچک یا مویرگ های انسانی به راحتی می توانستند در این محیط ها رشد یابند. بنا بر گزارش های این گروه تحقیقاتی: در ابتدا لوله های خونی با استفاده از سلول ها یا دیگر مواد زیستی که مواد مغذی لازم را به محیط چاپی اطراف می رسانند چاپ می شوند. در نهایت مویرگ های خودرو به لوله های چاپ شده متصل می شوند و مواد مغذی را به سلول ها می رسانند. به این ترتیب کارکرد آنها دقیقا مانند رگ های خونی موجود در بدن می شود.

به این ترتیب در صورتی که چاپگر سه بعدی مناسب در اختیار داشته باشید حتی می توانید در خانه خود رگ های مصنوعی تولید کنید.

مترجم: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا