اسکن توموگرافی کامپیوتری مومیائی مصری

یک مومیائی 3 هزار و 200 ساله مصری که اخیرا در هنگ افتخار یا Legion of Honor شهر سانفرانسیسکو نگهداری می شود ، جهت مطالعات پیشرفته و انجام توموگرافی کامپیوتری و سی تی اسکن computed tomography (CT) scan به دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد Stanford University School of Medicine  منتقل شد .

در نتیجه این مطالعات مشخص شد که مغز این مومیائی دست نخورده و سالم باقی مانده است و بدن آن در داخل پارچه ها و بانداژهای پوشیده شده در اطراف جسد ، نسبتا متلاشی شده و فرو ریخته است . بررسی های بیشتر این جسد و اندازه جمجمه آن نشان دهنده این حقیقت است که جسد فوق به یک زن نسبتا جوان تعلق داشته و حدس کارشناسان قدیم در مورد این مومیائی درست بوده است .

گفتنی است این مومیائی که با نام هاتاسون Hatason شهرت دارد ، در اواخر قرن نوزدهم میلادی و همراه با یک تابوت چوبی به ایالات متحده آمریکا منتقل شده بود . در این تابوت یک زن مصری مومیائی شده وجود داشت که لباس روزمره و عادی مردمان مصر باستان را بر تن کرده بود .

در همین زمینه آن اوستین Anne Austin متخصص مصر شناس دانشگاه استفورد در گفتگو با مرکز خبری دانشکده پزشکی دانشگاه استفورد اعلام کرد : ” در اواخر قرن نوزدهم میلادی و اوایل قرن بیستم ، وقتی یک مومیائی جدید وارد یک مجموعه در موزه ها می شد ، معمولا کارشناسان از روی نوع تابوت و تزئینات آن به جنسیت مومیائی پی می بردند . در حالی که امروزه می دانیم  این موضوع چندان صحیح نیست و در بسیاری از موارد شاهد استفاده دوباره از تابوت ها در مصر باستان هستیم که تعیین جنسیت مومیائی را از طریق مطالعه تابوت آن دشوار می کند . “

موارد فوق الذکر سبب شد تا دانشمندان با بررسی و اسکن این مومیائی به مطالعه دقیق محتویات داخل آن پرداخته و از روش های مدرن جهت  مطالعه این جسد چند هزار ساله استفاده کنند . در نتیجه این مطالعات مشخص شد که مغز این مومیائی دست نخورده و سالم باقی مانده است و بدن آن در داخل پارچه ها و بانداژهای پوشیده شده در اطراف جسد ، نسبتا متلاشی شده و فرو ریخته است . بررسی های بیشتر این جسد و اندازه جمجمه آن نشان دهنده این حقیقت است که جسد فوق به یک زن نسبتا جوان تعلق داشته و حدس کارشناسان قدیم در مورد این مومیائی درست بوده است .

جاناتان الیاس Jonathan Elias مدیر کنسرسیوم مطالعات مومیائی آخمین the Akhmim Mummy Studies Consortium یکی از افرادی است که این مومیائی را مورد بررسی قرار داده است . وی در ارتباط با عملیات مطالعاتی جدید می گوید : ” احتمالا تاریخ این مومیائی به دوران پادشاهی جدید در مصر باستان که در فاصله زمانی قرون شانزدهم تا یازدهم پیش از میلاد وجود داشت ، باز می گردد .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا