بررسی ساختار میکروبی دستگاه هاضمه قبایل بومی آمریکا

در سال‌های اخیر، مطالعات گسترده‌ای برای شناخت تنوع باکتریایی دستگاه گوارش و نیز اثراتی که این باکتری‌ها بر روی جنبه‌های مختلف سلامت ما دارند به انجام رسیده است. با این وجود یکی از اصلی‌ترین معایب این پژوهش‌ها، محدود بودن آن به شهروندان کشورهای توسعه یافته است.

در این میان، گروهی از پژوهشگران گامی فراتر از شیوه مرسوم گذاشته و این بار به بررسی ساختار میکروبی دستگاه گوارش افرادی از دو قبیله سرخپوست بومی آمریکا پرداختند.

شناسایی دقیق تنوع میکروبی موجود در دستگاه گوارش (که میکروبیوم نامیده می‌شود) اهمیت زیادی در شناخت دقیق کارکردهای آن دارد. در این میان، بومیان سرخپوست آمریکایی به خاطر برخی ویژگی‌های خاص نظیر شیوع زیاد چاقی، دیابت و نیز بیمارهای سیستم خودایمنی بدن، بسیار مورد توجه دانشمندان بودند.

با وجود اینکه مطالعات گسترده‌ای در مورد تنوع میکروبی دستگاه هاضمه بومیان این منطقه در کاوش‌های باستان‌شناسی به دست آمده است، اما این نخستین بار است که از افراد زنده این قابل نمونه گیری به عمل آمده است.

پژوهشگران مدت 3 سال را به برنامه‌ریزی و نیز مذاکره با افراد این قبایل به منظور تشریح اهداف پژوهش اختصاص دادند. به این ترتیب اعتماد و درک مشترکی بین اعضای تیم و افراد این قبایل ایجاد شد و به این ترتیب روند مطالعه به خوبی پیش رفت.

در این مطالعه، نمونه مدفوع 38 فرد بالغ به همراه اطلاعاتی در مورد سن، جنسیت، وزن و نیز سایر موارد مرتبط به سلامت آنها جمع آوری شد. افراد بومی شرکت کننده در این مطالعه به مدت 3 روز جزئیات همه غذاهایی که می‌خوردند را یادداشت می‌کردند.

بررسی نهایی داده‌های به دست آمده نشان می‌داد که بومیان آمریکا از نظر ساختار میکروبی دستگاه گوارش شباهت زیادی با شهروندان شهرهای بزرگ این کشور دارند. با این وجود در میکربیوم این افراد یک نوع باکتری با نام Faecalibacterium وجود نداشت. گفتنی است این باکتری دارای خاصیت ضد التهابی است.  همچنین بررسی نمونه‌های مدفوع این افراد نشان داد که آنها وضعیتی مشابه کسانی که دارای اختلالات متابولیسمی دارند است.

این پژوهشگران بر این باورند که تفاوت‌های مشاهده شده به خاطر محیط و سبک زندگی این افراد است و ارتباط چندانی با سابقه ژنتیکی آنها ندارد. به کلامی دیگر، ویژگی‌های محیطی تاثیر به مراتب بیشتری نسبت به ژنتیک بر روی وضعیت میکروبی دستگاه گوارش افراد دارد.

این پژوهش به تازگی در نشریه Current Biology منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا