تاثیر تنش خشكی بر ژن ذرت

در پژوهشی که به تازگی در زمینه صنایع کشاورزی به انجام رسیده است، 36 تركیب حاصل از تلاقی دو تستر K3653/2 متحمل به خشكی و K3615/1 حساس به خشكی، با 18 لاین بر اساس مدل لاین× تستر، در دو شرایط آبیاری كامل و شرایط قطع آبیاری در دوره پر شدن دانه در دو آزمایش جدا در قالب طرح بلوك های كامل تصادفی با سه تكرار به مدت دو سال در ایستگاه تحقیقاتی مغان مورد مقایسه قرار گرفتند.

نتایج برآورد اثر ژن ها با تجزیه لاین × تستر نشان داد هر دو اثر افزایشی و غالبیت در كنترل عملكرد دانه و اكثر صفات زراعی نقش داشتند.

نتایج برآورد اثر ژن ها با تجزیه لاین × تستر نشان داد هر دو اثر افزایشی و غالبیت در كنترل عملكرد دانه و اكثر صفات زراعی نقش داشتند. برآورد نسبت تركیب پذیری عمومی به خصوصی نشان داد نقش واریانس غالبیت در كنترل عملكرد دانه مهم تر است.

تخمین تركیب پذیری لاین ها و تسترها به منظور شناسایی تركیب شونده مطلوب و مفید در هر دو شرایط آبیاری كامل و تنش خشكی نشان داد كه لاین ها و تسترها برای عملكرد دانه، تركیب پذیری عمومی معنی دار و متفاوتی داشتند. در دو شرایط مختلف روند چندان مشابهی در تركیب پذیری لاین ها مشاهده نشد.

لاین های L8، L11 و L17 در شرایط آبیاری نرمال و لاین های L1، L16 و L17 در شرایط قطع آب در مرحله پر شدن دانه، از نظر عملكرد تركیب پذیری عمومی مثبت معنی دار و بهتری داشتند. تستر K3653/2 در شرایط نرمال و تنش خشكی تركیب پذیری عمومی مثبت و معنی دار داشت. تلاقی های L1×T1، L4×T1 و L8×T1 در شرایط نرمال و تلاقی L9×T2 در شرایط تنش از نظر عملكرد تركیب پذیری خصوصی مثبت معنی دار داشتند.

منبع: محمدرضا شیری، رجب چوكان، رامیرز تقی علی اف، 1394، تاثیر تنش خشكی بر اثر ژن و قابلیت تركیب لاین های ذرت دانه ای. فصلنامه به نژادی نهال و بذر، سال سی و یكم، شماره 3

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا